Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Min AC hade det väldigt kämpigt när det var som varmast. Visst att det var varmt, men i just min bil märktes det mer än i andra. Med 12 år på nacken kanske den bara har lite gas, men innan jag fyller på tänkte jag testa detta, och dessutom är väl en ren kondensor ändå inte av ondo, iom att kompressorn inte behöver jobba lika hårt och vara tillslagen lika mycket.

Om jag förstår det rätt så sitter kondensorn längst fram/ytterst, dvs första efter man tar bort grillen. Eftersom den innehåller gas vill jag ju dock inte demontera den från bilen, så min fundering är om det skulle funka att spola rent med den monterat på bilen? Jag har andra skäl att behöva ta av stötfångaren fram, så med den borta, och t.ex signalhornen demonterade så att man inte fyller de med vatten, så borde jag väl ha hyfsat fritt fram att spola med högtryckstvätten? Kanske använda insektsspray eller rentav någon avfettning eller liknande?

Tror ni det går, eller pressar jag bara bak all smuts in i kylaren? Någon annan elektronik man kan skada?
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Den skall sitta längst fram.
Man ser rätt enkelt var rören går, om du är på rätt ställe.

Sen kanske jag inte hade använt högtryck.
Kan göra mer skada än nytta om man får det på fel ställe.

Jag hade testat med detta:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... ng-629360/

Detta medel använde jag på värmepumpen i huset, och det blev en väsentlig skillnad.
Spruta på detta, och spola sen av med trädågrdsslangen.
Kan inte bli sämre iaf. ;-)
av Schmoyoho
Lol nä, sämre skulle väl vara om man spolar sönder något. Jag kanske kör högtryckstvätten men på lägre fart. Ska köpa en flaska och prova så får vi se.
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]