Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Derank skrev:
agazza skrev:
Derank skrev:Är du verkligen säker på att det ploppar upp ett nytt alternativ i sensus menyn bara man pluggar in en sub?
Man måste också in med en ny programvara i bilen hos en volvohandlare för 1200kr till, och det är inte säkert att det ens fungerar då. Ingen verkar ha lyckats hittills att få igång den efteråt och Volvo vet inte heller.
Jag är 100% säker på att den möjligheten försvan 2011/2012, det finns ingen mjukvara för eftermontage,
Man får muta någon i Göteborg centralt att ändra i Volvos CarConfig databas till att bilen är såld med sub, sen man du ladda mjukvaran.

Risken är att det blir ohyggligt mycket dyrare än att köpa ny bil.

Eller så får man utveckla helt egen mjukvara och ladda i bilen, även det lär ju bli kollosalt dyrt då det1 inte finns dokumentation eller sdk.
av agazza
Derank skrev:
agazza skrev:
Derank skrev:Är du verkligen säker på att det ploppar upp ett nytt alternativ i sensus menyn bara man pluggar in en sub?
Man måste också in med en ny programvara i bilen hos en volvohandlare för 1200kr till, och det är inte säkert att det ens fungerar då. Ingen verkar ha lyckats hittills att få igång den efteråt och Volvo vet inte heller.
Jag är 100% säker på att den möjligheten försvan 2011/2012, det finns ingen mjukvara för eftermontage,
Varför just runt 2011/2012? Menar du årsmodell eller att man inte kan sen dess?
Användarvisningsbild
av Derank
Ja, årsmodell 11/12 , 2010 och bakåt har jag för mig att det gick utan problem, men jag kan ha fel där. 100% säker på att det inte går från 11/12 och framåt iom avsaknaden av mjukvara.
I teorin borde det räcka att ändra i bilens carconfig och lägga till ny förstärkare om det också behöver bytas i bilen. Detta är dock inget jag provat än. Ska se om jag får låna sub av en kompis för att labba lite med det

Ändra i Carconfig och lägga till serienummer på nya förstärkaren är inget konstigt. Dock inget som Volvo gör om jag förstått det rätt?

Ja, Carconfig kan jag ändra
Endera tar jag ur CEM och läser ur mjukvaran ur den. Då tar utläsningen någon minut bara med lös CEM. Sedan håller jag på att skapa ett program för att få ur pinkoden som skyddar mjukvaran, likt VDASH som någon skrev om tidigare i tråden. Men då kan det ta upp mot maximalt 22 timmar innan koden hittas. Fördelen med det är att CEM slipper plockas ut och kopplas upp.
Användarvisningsbild
av Derank
sist jag kollade fungerade VDASH endast upp till 2011 och där är det inga problem att eftermontera subb, är jag nästan säker på. Men är det någon som påstår sig kunna knäcka pinkoden på min xc60 2016 så får de gärna testa på den,
Derank skrev:
agazza skrev:
Fast min är en 2008.

Fick validerat nu av Volvo att premium sound och high performance har olika förstärkare under sätet, men det ska gå att ha subwoofer till high performance förstärkaren också.

Kolla upp luftförvärmningen också[…]

VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]