Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nu bytt hela handtaget med mikrobrytare och det blev ingen skillnad. Har prövat dra en extra jord till bakluckan utan resultat, har även prövat brygga förbi handtaget uppe i kontaktstycket som sitter i taket utan resultat så det verkar inte vara något fel på kablaget i bakluckan. Det enda jag kan konstatera egentligen är att det klickar i ett relä i boxen som styr öppning av bakluckan då man trycker på alla tre knappar som finns för öppning (ytterhandtag, fjärrdosa, knapp vid ratt), mer aktivitet än så finns inte. Boxen sitter bakom inredningen på vänster sida i bagaget. Däremot så fungerar stängning via knappen utan problem.
Då är ju bara frågan varför det klickar och inte händer mer än så.. är den bränd? Finns det fler säkringar någonstans jag missat? Två säkringsboxar under handskfack och en i bagaget har jag synat.. är det möjligt att tvångsmata luckan med ström någonstans före och efter POT boxen för att utesluta om boxen är paj?
Du har ju en årsmodell 2010, ser jag här ovan, så du bör ju ha hydraulisk öppning. Då ska väl en hydraulpump starta när det är dags att öppna, antar jag. Själv har jag elektrisk öppning, så det fungerar inte likadant i min bil.
En snabb titt i schemat visar att så är det. Pumpen sitter nere till vänster i bagaget, förmodligen inte så långt från POT. Det finns en lastsensor för pumpen också. Den kan förstås också vara trasig, så POT tror på ständig överlast. Annars kan det vara pumpen, eller reläet som tickar men som inte matar ut någon ström.
Stängning via knapp i luckan fungerar och pumpen går felfritt då, har även noterat att det klickar likvärdigt i säkringslådan under handskfack. Rev även upp inredning och öppnade pot boxen, inget att anmärka på rent ockulärt men har tyvärr ingen erfarenhet av att felsöka/mäta upp den. Alla relevanta säkringar är ok, har dock ej läst av felkoder ännu. Kanske ska börja att leta där.

Jag har idag en xc70 modell äldre (-05) som e[…]

värme problem

Jag hade precis samma vånda som du innan jag[…]

Källa engelska Indepentent: https://www.ind[…]

På min D4 (femma) från 2016 så v[…]