Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Har börjat titta på att ersätta min nuvarande V70 med en V60. Och pga den tänkte budgeten så är det en T3 eller T4 av dem första årsmodellerna som ser ut att passa bäst.

Knarrande inredning och kopplingspedal(?) verkar vanligt. Men är det något rent mekaniskt / elektriskt man absolut måste kontrollera?

Något jag reagerat på är att väldigt få exemplar verkar ha dragkrok? Är dem helt enkelt för klen för att orka dra en vettig vagn eller köpte alla som behövde dra något lite oftare något större?
av III
Jag har en t3 av nyare utförande, med vea motorn. Ingen raket men dra släp fungerar utmärkt såvida man inte ska ha allt för tunga släp och vill hålla farten i motluten utan att växla. Jag brukar dra båten, det fungerar.
Inredning som knirrar och kopplingspedal som knäpper känner jag igen. Inte så farligt med inredningen och kopplingspedalen finns ju någon åtgärd för som verkstaden ska få fixa eget sommaren. I övrigt vettig bil.
Användarvisningsbild
av TommyP86
De flesta T4 har ju krok, och det är bara mjukvara som skiljer. Tror T3 oftare var inom ramen för basbelopp, och där är väl inte krok livsviktigt för de flesta. Jag har dragit både båtar och gigantiska släp med T4, det är inte några problem alls.
Svärmor har en v60 T3 -13, den har gått 21000 mil och motorn är än så länge orörd, förutom säkerhetsfixen på grenrörspackningen. Man kan väl föreställa sej att det som kommer först motormässigt är en spridare, nån givare eller så. Standard långmilsrep så att säga.
Bilen i övrigt har fått nya ok bak, men skivor är samma som den lämnade fabriken med.
Bakre länkarmsbussningar är bytt också, samt xenonlampor och stötdömpare bak.
av mattiash
kör v60 T3, där jag monterat drag funkar hur bra som hellst.
kört v70 förr men v60 är mera bensin snål och billigare skatt.
Bilagor
FA9A9B2A-E603-4597-AFE4-8D5E4FB1F352.jpeg
FA9A9B2A-E603-4597-AFE4-8D5E4FB1F352.jpeg (283.8 KiB) Visad 1034 gånger
Användarvisningsbild
av Marlboroman
mattiash skrev:kör v60 T3, där jag monterat drag funkar hur bra som hellst.
kört v70 förr men v60 är mera bensin snål och billigare skatt.
En eftermonterad krok är ju såklart ett tänkbart alternativ. Köpte du en krok från dragkrokskungen eller liknande?

Är det någon speciell service som man ska förbereda sig på att den blir väldigt dyr?
av mattiash
ja från dragkrokskungen
nä ingen service
köpte den för 2495kr
tror de är 1000 kr billigare nu
enkel beskrivning och kopplings skema
tog 2 dar tills den kom till mej i umeå
av mattish
Krok kan man köpa på skroten. Jag fick tag på ett delbart, med el och trailermodul från en bil som rullat 1400mil för 2800kr. Monterade själv.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]