Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

EddyMe skrev: fre 03 aug 2018, 13:15
MartinS skrev: fre 03 aug 2018, 07:19 Jag bytte (spolade med 9L) på min XC60 när den gått 11000 mil. Den var inte dålig innan men den blev mycket bättre efteråt, spolning/byte rekommenderas absolut!
Gjorde du det själv eller på verkstad, Volvo? Kostnad? På vilket sätt blev det mycket bättre?
Bytte hos en volvoverkstad, kostade runt 3tkr om jag minns rätt, det var 3-4 år sedan. Den växlade bättre på alla sätt och vis, mjukare och mer distinkt. Jag bytte mest för att det kändes bra att göra det, så att den blev bättre var inget jag förväntade mig utan kom mer som en överaskning.
Första gången jag gjorde oljebytet, då hade ju lådan gått genom inkörningen, från nyskick, med bland annat hundratals mil med husvagn och släp efter. Oljan var inte som hallonsaft längre, utan mer som svart vinbärssaft. Dock inte bränd, så ingen överlast.
Skillnaden på växlingarna var så stora, att om jag hade kunnat köra lådan med ny olja först, och sedan direkt efter samma låda med den gamla oljan, då hade jag trott att något gått sönder. Men man vänjer sig vid hur den fungerar, så jag tyckte inte den var dålig före bytet.
Vid det andra bytet, efter 24000 mil, var skillnaden inte alls så dramatisk, om än fullt märkbar. Det var inte lika mörk olja i lådan heller. Förmodligen luggar det bromsar och kopplingar i lådan med de första milen.
Min V70 2,4D -08 Automat har gått 37900mil nu och jag har inte bytt olja i lådan sedan jag köpte den vid 14700mil, skall jag byta eller ej enligt er?

Den går bra men växlar lite hårt när man trycker ner gasen vid tex omkörning mellan vxl 2-3 eller om de är mellan 3-4.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

@StefanV70R , Hade kontaktat Jönköpings[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel