Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att kamremmen verkligen är bytt, är väl 18 000 mil eller 10 år på den om jag minns rätt

Att lådan fått ny olja vid ca 9000 mil samt att den växlar fint och jämt.

Samt stenskott ovanför vindrutan där taket tar vid, ett känsligt område på den modellen och man bör inspektera den ytan ofta. Annars är det vad jag vet som med alla andra bilar, bara att klämma, känna och lukta :)
Att tänka på är att det inte finns nån maskinskadeförsäkring kvar vid dessa miltal. Så få med så mycket garanti från säljaren som möjligt, är ju inte direkt en billig bil
Användarvisningsbild
av js1
Personligen är mitt förtroende för Volvos (eller Egentligen Fords) PS låda ganska dåligt. Jag hade en 19år gammal 855:a 96 med automatlåda som jag ägt sen nästan ny och gått klockrent under alla år. 2015 köpte jag min nuvarande bil (se profilen) som då hade 4000mil på mätaren. Hann köra nån månad innan lådan packade ihop. Som tur var köpte jag den med 24 mån garanti så jag fick nytt ventilhus utan kostnad. Körde ett halvår innan det var dags igen. Nu bytte man bara oljan och sen dess har den gått felfritt i ca 2,5 år men den känns som en tidsinställd bomb. Det finns väl en anledning till att Volvo övergav dessa lådor igen.
Nu när den fungerar växlar den väldigt fint men kan kännas lite ryckig vid kökörning, inte samma sköna ingrepp som i en automatlåda med konverter.

Motorn gillar jag, känns pigg och rapp, går hyfsat snålt för att vara en så stor bil. Omkörningar känns trygga och jag har aldrig upplevt bilen som undermotoriserad trots den ringa cylindervolymen. Ligger på 2500rpm i 120km.

@StefanV70R , Hade kontaktat Jönköpings[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel