NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bokaj81
Hej
Köpte en s40n 2.0i -04 och har uppkommit fel redan på väg hem efter försäljaren. Givetvis kan jag inte få något svar av privatpersonen jag köpte av. Varken på sms eller när jag ringer.

Felen på bilen som jag märkt än så länge är:

:mad: höger bakdörr går ej att öppna. Man ser att låsknappen går upp när man öppnat innefrån men går inte att öppna dörren. Rutan funkar som den ska.

:mad: bakluckan är svåröppnad då man måste hålla in knappen samtidigt som man öppna luckan/knappen på nyckeln.

:mad: ac:n krånglar. För detta har jag köpt ett kitt på www.fylldinac.nu

:mad: ryckig gång vid gaspådrag. Enligt säljaren är bilen nyservad med stift,olja & filter.

:-) sen har jag en fråga ang uppgradering av lite ljud. Exempel på nya högtalare som passar "bolt on" önskas.

Passar på redan nu att tacka för hjälpen till de som kan.
Mvh Bosse
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag skulle nog, på punkt 1-4 säga: Läs ut felkoder. Se om bilen klagar på nåt. Kan ju vara elfel eller rent mekaniska glapp.

Högtalarna hade jag avvaktat med tills det andra löst sig.

Sen kan jag inte riktigt låta bli att undra om du provkörde bilen innan du köpte den.. ;-)
av akre
p1&2 är det nog att kolla och smörja låsmekanismerna,
p3 ingen ide att fylla någon AC utan att kolla om det läcker först. Kopplas kompressorn in och snurrar? Troligen inte och då har du hål mest troligt i kondensorn (som sitter framför kylaren).
p4 får du nog kolla om det finns några felkoder satta.
av Bokaj81
Var mitt inne i sthlm city så gjorde inga större utsvävningar med bilen.. låg vinterhjul i baksätet så därför öppna jag aldrig höger bakdörr utan av en slump var det bara vänster bakdörr..

Finns inga felkoder på bilen vad jag kan utläsa. Dock ej utläst i vida utan en hobby OBDläsare.

Vad jag har läst så kopplar inte kompressorn in när kylmedlet är helt slut?!? Givetvis ska det kollas ifall den läcker först.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Bokaj81 skrev: fre 03 aug 2018, 13:51 När det kommer till dörren så går den ju inte att öppna mekaniskt utan endast elektriskt. Nån som vet var jag ska börja leta fel?
När du öppnar framdörren ser du kablarna till bakdörren. Kolla hur dom ser ut..
av Bokaj81
Acre: då borde det ju gå att öppna på något sätt. Då jag testat både utifrån och invändigt.

Fjohan82: syns inget konstigt men får titta nogrannare imorgon.
När det gäller problem med lås i dörrar utom förardörr så brukar det i de flesta fall bero på dålig kontakt i förardörrens kabelstam /Kontakt intill gångjärnet. Se till att ta loss denna och rengöra med oxidrengöring , motionera kontakten lite i dörrens kontaktstycke. Har du tur funkar nu bakdörren.

Bagagelucka, vanligt att microbytaren ger upp , lätt at byta ut , originaldelen kostar bara strax över 200kr . Ta loss hela lackade stycket med handtaget som sitter med 4 TQ skruvar, därefter skall du lossa den avlånga svarta enheten där brytaren sitter, lossa även skyltlyktorna. Kontakten sitter med ett snäpplås.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?