Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

bilen har gått drygt 11000km sen service och bilen började indikera "Dags för att boka service" redan idag med 18000km 4 månader kvar till service? brukar den normalt inte indikera 2 månader innan service?

oljan visar fullt det jag kan se på mätaren saknas inget samt bilen går som den ska märker inget knas?
Den kanske har gått för många timmar, något som inte syns när man förutspår nästa service i instrumentklustret?
MartinS skrev:Den kanske har gått för många timmar, något som inte syns när man förutspår nästa service i instrumentklustret?
tycker inte bilen gått fler timmar än förra året plus att den stod några månader i början på året det som jag tycker är väldigt märkligt.. det enda jag kan se är antal månader och km kvar till service inget annat? ville bara höra om nån annan råkat ut för samma sak ifall det är nån bugg
Min my15 t5 fick spel för nån vecka sen. Hade typ 2000 mil kvar och typ 9 månader, nästa start var service överskriden...
Kollade i vida och det står:

Total motortid vid senaste service: 367 timmar
Motortid sedan service : 36405 timmar

Tid sedan service: 3.03 månad
Sträcka sedan senaste service: 9318

Måste väl vara nåt med motortiden? Nog för att jag har kört rätt hårt senaste veckorna, men det där verkar konstigt.
TommyP86 skrev:Min my15 t5 fick spel för nån vecka sen. Hade typ 2000 mil kvar och typ 9 månader, nästa start var service överskriden...
Kollade i vida och det står:

Total motortid vid senaste service: 367 timmar
Motortid sedan service : 36405 timmar

Tid sedan service: 3.03 månad
Sträcka sedan senaste service: 9318

Måste väl vara nåt med motortiden? Nog för att jag har kört rätt hårt senaste veckorna, men det där verkar konstigt.
kom upp från ingenstans igår märker inget konstigt med bilens gång samt kollade oljemätaren i klustret visar hela stapeln full inget fattades kollade även i displayen där står 4mån 18000km kvar till service

så man undrar ju om där e nåt knas med mjukvaran? är ju normalt 12 mån eller 30000km
intervallen är 12mån el antal mil, finns inget annat som säger till om service, om bilen kände av hur hårt, fort, belastad, antal timmar osv skulle mina bilar skrika efter service dagligen, dok så brukar det vara 2mån före inet 4 som i ditt fall om inte volvo har gjort nå ändringar
TommyP86 skrev:Ok, mina staplar är nollade dock. Du har inte kört mycket mer än vanligt senaste veckorna då? Så bilen tror att du hinner köra upp resterande milen väldigt snabbt?
Förra semestern körde jag 545mil på kort tid då drog den lite olja men indikerade inte för service förrän november denna semester lite mer än 180mil och den vill redan ha service
Senast redigerad av 1 LazerHawke, redigerad totalt 0 gånger.
Derank skrev:intervallen är 12mån el antal mil, finns inget annat som säger till om service, om bilen kände av hur hårt, fort, belastad, antal timmar osv skulle mina bilar skrika efter service dagligen, dok så brukar det vara 2mån före inet 4 som i ditt fall om inte volvo har gjort nå ändringar
ja tycker det vore märkligt isåfall inget jag hört iaf om att det skulle vara annorlunda? med när den ska indikera service dvs
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]