Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berggren1976
Hej.
Är det nån som med säkerhet vet att Volvo kan uppdatera trm boxen för att kunna ha släpkärra med ledbelysning.
Och iså fall ett pris?
När jag pratade med Volvo så visste dom inte säkert om det gick och ville ha bilen hela dagen och fick dessutom inget pris på det.
Kändes rätt osäkert..
Eller har nån en bättre lösning?
Blinkers lyser konstant på släpet även när tändningen är avstängd.
Användarvisningsbild
av ER
På dom nyare P3-bilarna 08- så krävs byte av TRM till den som kom till MY13 för att det skall fungera samt mjukvaran för den(då byter man till 13-pol i samma veva). Att bara byta mjukvara tvivlar jag starkt på löser detta "problemet" till en TRM som inte vet var LED är eller kan hantera den på hårdvarunivå. Enklast är att skaffa en "fuladapter" med motstånd som bränner bort lagom effekt så LED fungerar. Finns på tex biltema mfl. och kan byggas om och anpassas efter behov.
Låter även som nån form av jordfel om lampor lyser konstant som inte är aktiverade.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
TRM kollar om slingan är sluten. En led lyser av det. Det gör inte en glödlampa.

Fuladapter ut- eller invändigt bör vara smidigaste lösningen.
Användarvisningsbild
av Niol
Monterade 5w motstånd på blinkerskablarna i bagaget sen funkar det utan problem. Det enda som blir är att de blinkar i instrumentpanelen att man har släp även utan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Berggren1976
ER skrev: tor 02 aug 2018, 19:16 På dom nyare P3-bilarna 08- så krävs byte av TRM till den som kom till MY13 för att det skall fungera samt mjukvaran för den(då byter man till 13-pol i samma veva). Att bara byta mjukvara tvivlar jag starkt på löser detta "problemet" till en TRM som inte vet var LED är eller kan hantera den på hårdvarunivå. Enklast är att skaffa en "fuladapter" med motstånd som bränner bort lagom effekt så LED fungerar. Finns på tex biltema mfl. och kan byggas om och anpassas efter behov.
Låter även som nån form av jordfel om lampor lyser konstant som inte är aktiverade.
Jag har en Xc70 2007. Provade med en adapter med motstånd i och det funkade inte.
Nu är jag ju inte så införstådd i modeller så my 13 vad är det?
Passar trm från dom rakt av om jag köper en sån eller måste jag ändå in och koda om?
Lustigt att Volvo inte kunde svara ordentligt på om det gick att lösa
Användarvisningsbild
av Niol
My13 är årsmodell 2013. Nej den trm passar inte till en -07 helt andra kontakter på den. Lättaste lösningen är som jag gjort med motstånd på kablarna till blinkers. Har satt dom på kabeln efter trm. Då fungerar de ju oavsett vilken släp man har efter.

av vjohnj
Niol skrev:My13 är årsmodell 2013. Nej den trm passar inte till en -07 helt andra kontakter på den. Lättaste lösningen är som jag gjort med motstånd på kablarna till blinkers. Har satt dom på kabeln efter trm. Då fungerar de ju oavsett vilken släp man har efter.

Inte för att men..
Om du nu har gjort en lösning, så kanske det är ok, om du talar om vilka typ av motstånd du har använt som fungerar?
Samt gärna en länk för den som kanske inte vet vad att använda?!

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]