Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har läst att Volvo började med locktite/ lim på V/S70 i 1999. Någon som vet om det stämmer? Jag har också läst att Volvo har limmat alla drivaxlar i efterhand vid reparationer gjorda på volvoverkstad. Min bil har jag haft sedan 7500 mil så den har Volvo inte gjort något med. Skal byta hjullager och frågan är om jag borde köpa en avdragare innan arbetet påbörjas.
Limma gjorde man efter behov, dvs om man fick missljud så limmade man splinsen. Finns säkert genier som ansåg att det var bättre att limma på en gång och göra livet till ett h-e för den stackare som behövde bort med axeln efter.

Men i regel limmades bara axlarna när det behövdes.

Avdragare bör du dock ha ändå, och en lååååååång förlängare för centermuttern. Jag tog till en 2-2.5m lång parabolstolpe :P

P.S. Är axeln limmad så räcker det inte med en avdragare... Då lär du fram med den största slägga du kan hitta, och värma skiten illröd med gasol.
Tack Lucif3r! För att lossa på centermuttern, tror du en 1/2 tums hylsnyckel pallar med kraften med en adapter till 36 hylsan som har 3/4 tum. Eller måste man ha 3/4 tum hylsnyckelskaft också?
Centrummuttern skal dras med 120 NM + 60 grader. Min momentnyckel går bara till 110 NM kan någon gissa hur många extra grader jag skal dra för att kompensera för de 10 NM som fattas vid första dragning?

Tänkte lossa på fjäderben istället för länkarmens spindelled då jag oavsett skal göra en hjulinställning efteråt. Biltemas hjullager kom utan de fyra torxbultarna till lagernavet. Fungerar det att återanvända dessa?
Hurivda verktygen pallar eller inte har ju mest med kvaliten att göra, men att "gå upp" i storlek via adaptrar brukar sällan vara speciellt smart när det gäller tyngre saker. Och just adaptrar brukar väl i regel vara den svagaste länken.

Jag tror nog att du kan smita undan med 110nm, ett halvt varv, och 60grader. Du får gå på känn.

Om torxbultarna inte skadas vid demontering och ser i bra skick ut så går dom återanvända, men nytt är ju alltid nytt :)
LOB skrev: tor 02 aug 2018, 09:56 Har läst att Volvo började med locktite/ lim på V/S70 i 1999. Någon som vet om det stämmer? Jag har också läst att Volvo har limmat alla drivaxlar i efterhand vid reparationer gjorda på volvoverkstad. Min bil har jag haft sedan 7500 mil så den har Volvo inte gjort något med. Skal byta hjullager och frågan är om jag borde köpa en avdragare innan arbetet påbörjas.
Som sagt, alla är inte limmade. Min V70 2005 var det inte. (Tack och lov)

Ett sätt att testa innan man börjar är att släppa centrumskruv/mutter och testa att trycka in drivaxeln nån cm.
Det kan man göra utan att ens lyfta bilen om fälgen tillåter.
Är den lös kan man trycka in den med tummen. Kom ihåg att ha friläge så det inte är spänn via transmissionen.
Den kan fastna något av rost också, men i regel släpper det med en bestämd knack. Slå inte direkt med hammare, utan ha nått mjukare mellan. Tex kopparklubba.... träbit imellan kan funka om den inte sitter jättehårt.

Dra ALLTID centrumskruv/mutter till rätt moment +ev grader.
Observera att det är stor skillnad på momentet för mutter resp skruv.

Tidiga har en stor centrummutter. Senare har centrumskruv med 14mm skalle.

Edit:
Ser i överskriften att trådskaparen har en 850. Då är det mutter.
Skruv kom under 1999.
Om det är stor skillnad i moment mellan skruv och mutter, hur mycket skiljer?
Jag har 99:a med skruv och tänkte byta idag alt imorrn.
(Haynes-boken anger 120Nm + 60grader, men det är för mutter tydligen)
Byte Xenon V70 -08

På en del bilmodeller (har ej bytt på […]

Det kommer mycket vatten från ac så 4 […]

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]