LOB skrev: ↑tor 02 aug 2018, 09:56
Har läst att Volvo började med locktite/ lim på V/S70 i 1999. Någon som vet om det stämmer? Jag har också läst att Volvo har limmat alla drivaxlar i efterhand vid reparationer gjorda på volvoverkstad. Min bil har jag haft sedan 7500 mil så den har Volvo inte gjort något med. Skal byta hjullager och frågan är om jag borde köpa en avdragare innan arbetet påbörjas.
Som sagt, alla är inte limmade. Min V70 2005 var det inte. (Tack och lov)
Ett sätt att testa innan man börjar är att släppa centrumskruv/mutter och testa att trycka in drivaxeln nån cm.
Det kan man göra utan att ens lyfta bilen om fälgen tillåter.
Är den lös kan man trycka in den med tummen. Kom ihåg att ha friläge så det inte är spänn via transmissionen.
Den kan fastna något av rost också, men i regel släpper det med en bestämd knack. Slå inte direkt med hammare, utan ha nått mjukare mellan. Tex kopparklubba.... träbit imellan kan funka om den inte sitter jättehårt.
Dra ALLTID centrumskruv/mutter till rätt moment +ev grader.
Observera att det är stor skillnad på momentet för mutter resp skruv.
Tidiga har en stor centrummutter. Senare har centrumskruv med 14mm skalle.
Edit:
Ser i överskriften att trådskaparen har en 850. Då är det mutter.
Skruv kom under 1999.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.