Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hum, nja, är väl också en ekonomisk fråga där vissa köper "max" och även om/hur man nyttjar kraften. Tar vi trådens val T5 eller T6 så är skillnaden marginell, så välj dem motorkaraktär man gillar bäst.
Håller med om tidigare inlägg att AWD påverkar mera än lite extra hk.
AndS skrev:Hum, nja, är väl också en ekonomisk fråga där vissa köper "max" och även om/hur man nyttjar kraften. Tar vi trådens val T5 eller T6 så är skillnaden marginell, så välj dem motorkaraktär man gillar bäst.
Hur menar du? Är 70 hk skillnad bara marginell?
Som jag skriver beroende om/hur och ofta man använder kraften och väljer ts FWD så ser jag det som marginellt utifrån vad bilarna dessutom väger. Det är ju två olika motorer och med olika karaktär, sedan är det ju väldigt subjektivt hur man ser på skillnad.
ansjo skrev: tis 31 jul 2018, 10:51 Men det är ganska stor skillnad att köra dessa båda motorer och bilar, men största skillnade tycker jag det är efter 70-80 km/h då T6 drar på duktigt och bara ökar. Skulle jag bytt idag hade jag nog valt T6 igen, de extra kusarna gör skillnad :-D
Precis, det är ju över 100km/h man märker om en motor har pulver eller inte. Upp dit är det ju till och med okej att gasa med min D2'a :)
Dock har T5:an 250hk, inte 150hk så den rör på sig duktigt också :-)
Skillnaden(c:a 60hk) som vissa menar är inte är så stor mellan T5 & T6, kan man tolka som att jämförelsen mellan c:a 50hk och 110hk skulle märkas väldigt mycket mer ;-)
Krollspell skrev: tis 31 jul 2018, 11:14
AndS skrev:Hum, nja, är väl också en ekonomisk fråga där vissa köper "max" och även om/hur man nyttjar kraften. Tar vi trådens val T5 eller T6 så är skillnaden marginell, så välj dem motorkaraktär man gillar bäst.
Hur menar du? Är 70 hk skillnad bara marginell?
Jag tror att om man kör T6 med Dynamicläge och ev Polestar tillägg.
Så 0-100km/h är kanske "marginellt" om ni vill kalla det så.
Men 100-230km/h så ser ni bara baklysena på T6:an skulle jag tro. :-)
Det är ju lite av det jag belyser, hur kör ts för att kunna nyttja effektskillnaden. Vad vill man som bilköpare få ut av sitt bilköp? Är syftet att få en snabbare bil 100-230 så finns det en poäng i det. ;-)
Att T5 och T6 känns tunna beror ju på slagvolym och 4-cyl. Väldigt låga och höga varv blir riktigt trögt när inte turbo och kompressor tryckar.
Även i fart kan det bli lite fördröjning med all tryck i insug och bränslesystem som behöver byggas men skillnaden blir mindre.
Tvekar inte på T6 har effekten hemma, men fördröjningen och låga varv ger känslan av liten slagvolym.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Glöm inte de tuffare utsläppskraven som säkert ställer till problem och begränsar hur man kan bygga motorer. Så flera av de motorer som fortfarande tillverkas kommer att försvinna bland bensinarna.

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]