Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

snepo skrev:När det står stilla på motorvägar,slår sista bilen i kön på varningsblinkers. I en del länder. Aldrig sett det i Sverige dock
Då har du aldrig kommit bakom mig när det blir stopp. :-D

Jag gör alltid det, men så har jag också kört bil många gånger i Tyskland.
Man bör göra det på alla större vägar om det blir stopp eller kraftig hastighetssänkning, kolla backspegel och slå på den ett kortare intervall.
Ungdomarnas Epa är ett exempel där man på 90-väg kan få stå på bromsen om man inte direkt kan göra omkörning.
snepo skrev:När det står stilla på motorvägar,slår sista bilen i kön på varningsblinkers. I en del länder. Aldrig sett det i Sverige dock
Gör inte alla så även här hemma? :-)

Min erfarenhet är att "en röd vägg" av bromsljus syns ännu bättre än varningsblinkers, ju längre bort desto större är skillnaden. Dessutom så har du inte tid att slå på varningsblinkers när det helt plötsligt blir stopp, då har alla fullt upp att bara bromsa och styra.

Håller hur som helst med om att det är en riktigt bra inställning att slå igång varningsblinkersen, framförallt för oss som kör uppkopplade Volvos eftersom dina varningsblinkers kommer trigga en varning från min bil. Den funktionen har jag däremot aldrig upplevt live än så länge, ska försöka lura någon kompis att åka ut och provköra beteendet.
I vintras när det var snöstorm så körde folk omkring med varningsblinkers, bra jobbigt att ligga bakom en sådan i snöstormen.
Rillee skrev: tis 31 jul 2018, 20:16 I vintras när det var snöstorm så körde folk omkring med varningsblinkers, bra jobbigt att ligga bakom en sådan i snöstormen.
Samma igår i riktigt kraftigt regn typ vid Nyköping och Linköping.
Att folk inte fattar att man ska slå av detta när någon kommer ifatt... :bored:
I Tyskland och här Österrike funkar det tusen gånger bättre :-)
fjohan82 skrev: tis 31 jul 2018, 20:43
Rillee skrev: tis 31 jul 2018, 20:16 I vintras när det var snöstorm så körde folk omkring med varningsblinkers, bra jobbigt att ligga bakom en sådan i snöstormen.
Samma igår i riktigt kraftigt regn typ vid Nyköping och Linköping.
Att folk inte fattar att man ska slå av detta när någon kommer ifatt... :bored:
I Tyskland och här Österrike funkar det tusen gånger bättre :-)
Chansen att bli påkörd i 200 knyck bakifrån finns ju åas som drivkraft i tyskland i större utsträckning än här :)

I snöstorm finns en smart grej som kallas dimbakljus. Få bilar verkar ha en knapp i kupén för att slå på det bara..
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]