Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gls
Hej!
Jag har kört min v70 torr på olja och har nu ett otäckt knackande ljud. Min amatörmässiga bedömning är att det är kamrelaterat. Går det att konstatera att ljudet kommer från toppen och utesluta skador längre ner i blocket?
Motorbeteckning B5244SG. Kan man renovera toppen själv eller skall man leta efter en begagnad? Är det någon skillnad på toppen på B5244S,B5244S2 och B5244SG?
Mvh Gabriel
Användarvisningsbild
av Någonting
Om du kört bilen helt torr på olja så är det nog inte bara fel på ett ställe. Oljan används inte bara för att smörja kamaxeln utan flertalet andra komponenter och dessutom kyler och transporterar bort smuts.

Tror inte att det finns en lätt lösning på ditt problem, om du bara renoverar toppen så riskerar du att något annat går sönder inom en snar framtid (eller rättare sagt att det visar sig inom en snar framtid).

Det kanske är bäst att bita i det sura äpplet och skaffa en helt "ny" bil för att även slippa besiktningskraven och de framtida pluggningskraven på Bi-Fuel-bilarna.
av Malmstroem
Om inte helt ny bil, så i alla fall en helt ny (begagnad) motor.

Om jag hade kört en motor torr hade jag bytt hela motorn mot en annan. Jag hade inte lagt tid på att försöka hitta var den knackar, för att reparera det felet -- och sedan snabbt hitta ett till ställe som tagit skada.

Enda undantaget där jag renoverat är om det skulle vara en veteranbil där det är svårt att få tag på begagnade motorer. Veteranbilar kan också ha rätt stora värden, vilket gör det värt det hela att reparera.
av MickeM
Det brukar kosta lager och cylinder repor om oljetrycket försvinner.

Tänk nu på att du kör en Bifuel som får "körförbud" vid 20år gammal.

(Du ska ha nya gastankar när den är 20år)
Dvs redan om 3,5år (2021) och du har en 2001, och 2027 om det är en 2007 du har.
En sådan åtgärd är nog inte ekonomiskt försvarbar.
Sannolikt sviiiiiiindyrt.

Du får överväga om det är värt ett motorbyte på dom åren bilen har kvar. ..
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Är det en 2007a känns det iofs inte helt orimligt med ett motorbyte, det är ju låångt kvar. Givet att man har en donator och orkar pyssla med det. Lämna in för det är ju knappt värt på en ny bil ens.
Användarvisningsbild
av Urbis
Instämmer med Någontings inlägg. Har du kört den torr på olja, så är det troligen fler lager etc som tagit stryk... Kostar nog mkt att reparera.
av Gls
Jag tackar för era kloka ord och synpunkter. Bilen är från 2007 så jag satsar på att hitta en bytesmaskin.
Mvh Gabriel

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]