Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av smygaren
Hejsan!
Jag har en XC60 2015, manuell, D4 bygd november 2014. Den har nu rullat 7900mil
Efter det att kopplingspedalen börjat hänga sig i nedtryckt läge så har nu Volvoverkstaden bytt manöver och huvudcylindern till kopplingen för 2 veckor sedan.
Nu blev jag förra helgen helt ståendes när jag inte kund koppla över huvud taget, bärgaren fick komma.
Bilen står nu åter på Volvo för byte av hela kopplingen.
Jag har inte kört släp och inte mycket stadskörning.
Hur kan detta vara möjligt?
Volvo verkar inte ha förlängd garanti på detta och jag har inte Volvia utan Länsförsäkringar.

Vad säger ni?
av least
Oavsett, så tycker jag att din verkstad har ett ansvar i detta. De har antagligen felsökt bilen och borde redan då kunnat avgöra ifall kopplingen var frisk.
Men i sak spelar det ingen roll då du har en giltig maskinskadeförsärkring, det viktiga är att få skadorna bedömda som en och samma.
Användarvisningsbild
av smygaren
Tror ni man kan ta det på maskinskadeförsäkringen då?
Då har man ju iallafall bara 5000kr i självrisk så det hade varit bra.
Användarvisningsbild
av Derank
Ja, dok skulle verkstaden ha gjort det med detsamma kan jag tycka, kraftöverföring ingår i maskinskada, dok så får man inte ut för slitna lamellbelägg och följdskador, men det måste ju finnas en orsak till ditt haveri, ta kontaktmed verkstaden och be dom ta det på maskinskada, det är ju iaf försäkringsbolaget som avgör i slutändan.

Verkstan måste ju ha nån teori om vad som hänt.
Användarvisningsbild
av smygaren
Det har nu blivit byte av först manövercylindern sedan huvudcylindern och nu sist hela kopplingen (lamellen och tryckplattan).

Inga av delarna såg dock ut till att vara slitna/skadade så jag har inte fått svar på vad som egentligen var fel.
Försäkringen tog det så jag åkte bara på självrisken på maskinskadan.

Får väl nu se om det håller!
Användarvisningsbild
av Derank
Kanon att det orna de sig iaf. Maskinskadeförsäkring är inte helt fel att ha.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]