Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yrrol3
när jag kör ute på stora vägarna så vibrerar det högre backspegelglaset, fast är stilla när jag hissar ner fönstret... Vad brukar det vara för fel då?

v70 my06
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Någon form av vindtryck som försvinner när du öppnar sidorutan kanske. Det är ett relativt vanligt problem att spegelglasen släpper (i alla fall på de som kom innan faceliften som du har). Känn lite lätt på själva spegelglasen, jämför höger och vänster. Det kan helt enkelt vara så att spegelglaset är på väg att lossna.
av LaRy
Som tidigare nämnts, glasen kan lossna. Hade nyligen exakt samma problem på min my -05 med plötsligt vibrerande spegelglas . I mitt fall misstänkte jag att glaset höll på att trilla ut och säkrade det med en remsa av hustejp. När jag sedan lossade hustejpen följde glaset med, d.v.s. en bra demonteringsmetod.
Jag limmade fast glasen med vanligt kontaktlim, fungera utmärkt. Jag tror att värmen gör att original dubbelhäftande tejp lossnar just nu.
av III
Jag hade det fenomenet på en -05:a. Limmade med snabblim. Bilen finns kvar i bekantskapskretsen och glaset sitter fortfarande. Limmades för kanske sex eller sju år sen. Men fånga glaset innan det trillar ner. De andra glaset började också vibrera men han inte rädda det. Lossnade på motorvägen. Fick köpa nytt.
av yrrol3
Mycket riktigt hade den börjat släppa och efter att jag pillat på den en stund så släppte den.
Spontant tog jag mitt "snabbtorkande" 2komponent lim och limmade dit den och tejpade under härdningstiden.... Så läste jag på kartongen att det "snabba" limmet behövde 24timmar och inte biter på glas... Ångest, ska jag chansa, eller ta loss redan nu och torka bort det... fan.
av Rådlös
Ta bort det om risken finns att det lossnar ändå senare.
Som en enkel upplysning (men det hjälper väl inte dig ändå "ej på glas"), det finns epoxylim med olika härdningstider. Alltifrån 5 minuter till 24 timmar. Det långsamma är ju bra om man vill att det skall "flyta ut" och täcka bra i limfogen.
Och lite om att ta bort härdad epoxy. Använd en lödkolv och liksom "gräv eller skav" bort det. Det liksom "torkar" eller blir som grus i värmen. Men det luktar pyton. Jag misstänker, men vet inte säkert, att det inte är så nyttigt. Försök att sitta "i lä" om lödkolven så röken och lukten åker bortåt.
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]