Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sally
Hej alla !!!!

På besiktningen fick anmärkning för dåliga fram länkarmsbussningar (se bilden vilken busning jag menar)
Enligt besiktningsmannen det är inte så farligt fel men han sa att byter man de bussningar så ska bilen rulla stabilare och framdäck ska inte slita fortare. Jag har faktiskt inte märkt något ostabilhet eller onormal slitage på framdäck. Ska jag byta de eller ska vänta tills de stora bussningarna slits också och byta då istället hela länkarmen ?
Vad rekommenderar ni ???
Bilagor
2B0BACD5-7D0D-4DF2-AEF7-E990FF04FA75.jpeg
2B0BACD5-7D0D-4DF2-AEF7-E990FF04FA75.jpeg (14.29 KiB) Visad 1574 gånger
av MickeM
Byt länkarmen komplett redan nu.
Byt båda sidorna, är min rekomendation och få en framvagnsinställning gjord.
(Annars får du byta den andra nästa år, och då blir det en framvagnsinställning IGEN!)

Det finns förvisso bussningar att köpa, men det är inte så enkelt att pressa ur och i dom nya.
Inte ens med tillgång till verkstadpress. (Som jag har) Dom är svåra att få upp stabilt pga dess utformning.
Så jag köpte också kompletta.
av III
De bussningarna rör sig ganska mycket även som nya. Om gummit har lite torrsprickor är det ingen idé att byta. Om de däremot släppt så är det läge att byta. Tänker då på de gummit som är mellan innerhylsan och ytterdelen. Är ju som fyra tårtbitar två med gummi och två med luft, dvs inget gummi. Om du hänger med vad jag menar.
av MickeM
Som "lll" säger:
De främre bussningarna har inte gummi runt hela mittre ståldelen, utan har en liten luftspalt kl 3 och kl 9.

Men om besiktningen anmärker så är dom/den nog kass. (Vanligt slitagefel)
Besiktningen ser sällan att en bussning är halvkass, utan då brukar det vara uppenbart kass.
Du antyder också att däcket slits snett.
av III
Jag uppfattade det som att bilen inte var underkänd utan att han påtalade att de inte var bra? Är det underkänt är det ju byte som gäller. Är det bara påtalat så är det svårt bedöma dem då de rör sig mycket även som nya. De rör sig hela luftspalten utan att det är något fel. Problemet är om gummit gått sönder, då fjädrar de inte tillbaks till mittenlaget. Torrsprickor kan göra de svårt att se om det är just torrsprickor eller om gummit är sönder eller på väg gå sönder. Kolla hur det ser ut när bilen står på hjulet. Hissa sedan upp bilen så hjulet hänger fritt. då borde det synas om gummit vrider sig eller om det är sönder.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Köpte mina länkarmar på V-parts billigt och de funkade i 3 år tills jag sålde bilen. Köpte länkarmar från Skruvat med polyuretan, dessa trillade bussningarna ut på fick tre armar av dom sedan fick det vara nog.
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]