NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christian_m
grammse skrev:Jag borrar själv för jag är för petig för att låta någon bara kasta dit den och sen in med nästa bil på verkstaden.
...o jag betalar för att jag har råd och har tummen mitt i handen ;) Min självinsikt är tillräckligt bra för att jag ska inse att det inte är en bra idé för mig att ställa mig och borra i karossen på en 2 år gammal bil. Med lite sämre självinsikt och/eller äldre bil hade jag säkert varit mer villig att chansa.
av mojja
bilgalen skrev:Studera genomskärningen på en modern "stylingvinge" till bil och jämför med en flygplansvinge i genomskärning. Resulatet blir att de är väldigt lika. Grejen är ju bara att en flygplansvinge ger lyftkraft (således också de flesta stylingvingar). Dessutom lyfter ett flygplan vid ca 250km/h. Så det är först där de gör nytta.

Slutsats: stylingvingar är just styling :lol:

Saabs vingar som fanns förr som var helt monterade på bakluckan (tex 900 Aero), de gjorde en viss nytta. Men inte dagens vingar där luft hamnar under vingen.

Så du menar att den vinge audi fick instalera på alla tts för att dom släppte i bak inte gjorde någon nytta??

M.v.h mojja
av MrS40NElectricSilver
har öppnat lådan nu :) och kikat på instruktionerna. men om ni skriver att
Volvo meckare har bråttom när dem gör det blir man fundersam.
värsta jag vet om det är slarvigt gjort.

finns det nån här inne som har gjort det själva ? typ med bilder o så

vore ja jätte tacksam /Johan
av bilgalen
mojja skrev:
bilgalen skrev:Studera genomskärningen på en modern "stylingvinge" till bil och jämför med en flygplansvinge i genomskärning. Resulatet blir att de är väldigt lika. Grejen är ju bara att en flygplansvinge ger lyftkraft (således också de flesta stylingvingar). Dessutom lyfter ett flygplan vid ca 250km/h. Så det är först där de gör nytta.

Slutsats: stylingvingar är just styling :lol:

Saabs vingar som fanns förr som var helt monterade på bakluckan (tex 900 Aero), de gjorde en viss nytta. Men inte dagens vingar där luft hamnar under vingen.

Så du menar att den vinge audi fick instalera på alla tts för att dom släppte i bak inte gjorde någon nytta??

M.v.h mojja
Jo, men den var ju av typen som sitter "helt fast" på luckan. Precis som de gamla Saab-vingarna. Ingn luft uppifrån kommer under vingen så att säga.
av Christian_m
MrS40NElectricSilver skrev: Volvo meckare har bråttom när dem gör det blir man fundersam.
värsta jag vet om det är slarvigt gjort.
Att generalisera är aldrig bra och det gäller i det här fallet också. Det finns bra mekaniker och det finns dåliga mekaniker.

När jag lämnade in min bil gjorde jag det till samma kille som servar min bil och som jag vet gör ett bra jobb. Samtidigt har jag full förståelse för att folk som får dålig service vid andra tillfällen, inte är sugna på att låta samma mekaniker borra ett par hål i karossen.

Det är ganske enkelt egentligen, känner du någon på Volvo som du vet gör ett bra jobb och du kan undvara pengarna så lämna in den. Har du ingen mek du litar på och känner att det är en enkel grej att fixa så spara pengarna och gör det själv.
av Christian_m
bilgalen skrev:Jo, men den var ju av typen som sitter "helt fast" på luckan. Precis som de gamla Saab-vingarna. Ingn luft uppifrån kommer under vingen så att säga.
Hur förklarar du att Audi på sin nya TT löst problemet med en vinge där luften kan komma under den? Felkonstruktion, trots erfarenheterna från första generationen?
Användarvisningsbild
av Mr B
Vingar på formel 1-bilar fungerar inte heller alltså?
Användarvisningsbild
av jihed
Jag har satt på orginalvingen på en V50. Instruktionerna, och mallen som följer med är jättebra. Inga problem att sätta dit. Rekommenderar att du tar hjälp när den tejpade vingen ska på. Det svåraste var att hitta en hålborr i rätt storlek (vet inte om det behövs på S40n). Och resultatet?? Jo minst lika bra som om nån på Volvo skulle ha gjort det.
av bilgalen
Christian_m skrev:
bilgalen skrev:Jo, men den var ju av typen som sitter "helt fast" på luckan. Precis som de gamla Saab-vingarna. Ingn luft uppifrån kommer under vingen så att säga.
Hur förklarar du att Audi på sin nya TT löst problemet med en vinge där luften kan komma under den? Felkonstruktion, trots erfarenheterna från första generationen?
Den nya TT:n har ju en helt annan aerodynamik än den gamla. Den behöver gissningsvis ingen vinge alls för att få säkra köregenskaper. Däremot passar den ju med en snygg styling-vinge :).
Senast redigerad av 1 bilgalen, redigerad totalt 0 gånger.

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]