Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Då min gamla V70 från 05 har passerat 38000 mil så börjar det väl bli dags att kika mot en ersättare, kikar på MY12 och framåt men då jag ska ha bilen i 9 år så är det lite svårare att hitta en tidigare årsmodell som inte rullat så långt. Verkar dock inte gå att få tag på modellbroschyrer för MY15 och 16. Hade helst velat haft en XC70 men de ligger snäppet högre i pris, har sjukersättning och ska söka bilstöd och generellt så ligger V70 vettigare till i pengar.

Har lite originalmonterad utrustning som ska finnas med också.
De första som man dessutom kan ansöka om ersättning för när man söker bilstöd är:
Automatisk växellåda
Elektrisk öppning och stängning av baklucka
Elektriskt manövrerad förarstol, minst sexvägsjustering - finns även "Elektriskt manövrerad förarstol, med utökade ergonomiska egenskaper" som man kan ansöka om men är osäker på vad som menas med utökade ergonomiska egenskaper.
Nyckellöst system/startknapp
Fjärrmanövrerad bränsledriven kupévärmare - antar att detta för det mesta är monterat allra helst på en diesel.
Sen har man lite egna önskemål som dragkrok, queue assist och adaptiv farthållare samt en vettig integrering av min androidmobil (XZ Premium).

Men vad ska man tänka på årsmodellsmässigt, har för mig att jag läst nånstans att sensus uppdaterades nånstans runt 14/15. Om så vad är skillnaden? Även däcktrycksövervakningen ändrades runt MY15?
Sneglar mot AWD då de väl är lite högre än en vanlig FWD, läste nånstans att en V70 AWD är lika hög som en Passat Alltrack vilket isf bara är bra då jag kuskar runt på en hel del grusvägar av olika slag.
Eftersom bilen ska behållas i nio år så man vill att det ska bli ett så bra och "billigt" bilägande som möjligt, har varit oförskämt tursam med nuvarande som bara tuffar och går. Tipsa gärna om det finns något jag bör inkludera i utrustningen. :)
av Echraz
Jag köpte precis en V70 Classic (2016) D3 automat vilket är den sista modellen av V70. Den har i princip allt du efterfrågar i teknikväg då Classic hade en väldigt bra basutrustning. Se till att få tag i en bil med Volvo on Call så att du kan styra dieselvärmaren med telefonen.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Ang broschyren så skicka din Mail till mig i ett pm så ska jag se om jag har någon liggandes på datorn.
Har i pappersform i minsamling men den håller jag i.

Har XC70 -14 och V70-16 i pdf

/M
Senast redigerad av 1 Magnus-B, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Echraz skrev: fre 27 jul 2018, 22:06 Jag köpte precis en V70 Classic (2016) D3 automat vilket är den sista modellen av V70. Den har i princip allt du efterfrågar i teknikväg då Classic hade en väldigt bra basutrustning. Se till att få tag i en bil med Volvo on Call så att du kan styra dieselvärmaren med telefonen.
Classic är inte så välutrustad i basutförande.
Fanns ex riktigt snikna Kinetic. Så bara för att det står Classic innebär det inte automatiskt att bilen är "fullmatad".
av Echraz
Sant! Dock verkar de flesta vara momentum iaf. Har dock sett några snikna kinetic även om de är lite ovanligare. Var väl rätt bra pris på paketen till den? Själv har jag en sport.
av William85
Keyless och elstol ingår i Summum,

Elmanövrerad baklucka ingår i Lastpaket. Finns även eftermarknadsmodul att köpa så luckan kan stängas via fjärren ( inte bara öppnas)

Dieselvärmare med VOC ingår i klimatpaketet.

Tänk på att XC70 finns som enbart framhjulsdriven också, har frigången och extra komforten men till lägre pris än AWD-modellen.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Elman baklucka var väl standard på classic.
Användarvisningsbild
av Bosa
Verkar som om mitt långa svarsinlägg är borttaget, tyckte inte jag var otrevlig på nåt vis.

Classicbilarna verkar vara trevliga, skippar jag awd så går det att komma ner lite i kostnad dessutom. Nästan så att en bensinare känns lockande då men D4 vea verkar vara trevlig också, kom väl 15.
Nån som har koll på sensus och vilken årsmodell som är att föredra där?
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Sensus är väl samma på alla V70 med "bulan" på instrumentbrädan?
De första som inte uppdaterats har inte förbrukningsstaplarna annars kommer jag inte på någon skillnad.
Användarvisningsbild
av Bosa
Aha, hade för mig att jag sett nåt om nån skillnad med uppkoppling eller nåt liknande. Men det låter logiskt att det är som du skriver. 🙂

@StefanV70R , Hade kontaktat Jönköpings[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel