Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Falckett
Ja, slangen kändes mjuk och fin och satt fast i värmepaketet. Tack för fin beskrivning. Jag tordes inte lossa den då den verkade sitta på ordentligt. Även änden mot torpedväggen såg bra ut. Jag tänker köra bilen de närmaste dagarna utan förarmatta så att jag kan kontrollera om det rinner fram något den vägen.
Användarvisningsbild
av Mr H
Falckett skrev:Ja, slangen kändes mjuk och fin och satt fast i värmepaketet. Tack för fin beskrivning. Jag tordes inte lossa den då den verkade sitta på ordentligt. Även änden mot torpedväggen såg bra ut. Jag tänker köra bilen de närmaste dagarna utan förarmatta så att jag kan kontrollera om det rinner fram något den vägen.
Du kollade också så att den inte var vriden/vikt och därmed stryper flödet. Du vet som när en trädgårdslang viker sig och stoppar vattnet.....

Jag vet att vi haft problem med vikta dränslangar (kallas för övrigt "hachpipa" internt :wink: ) av och till här i monteringsfabriken. Man har hittat slangar som varit vikta men tyvärr kan jag inte säga hur man upptäckt det. Om man "bara" har råkat se det av någon anledning eller om det finns någon tydlig symptom. Rimligtvis måste ju dränvattnet ta vägen någonstans och om det inte kommer ut "rätt väg" så kanske det hittar någon annan väg, men där har jag tyvärr inga förslag.
av Falckett
På måndag ska en glasmästare kolla läckage runt rutan. Jag misstänker att det inte är dräneringen från AC paketet pga att det trängde fram vatten under natten efter att jag högtryckspolat kvällen innan och inte kört bilen emellan. Även på högersida fanns några droppar i framkant i kanten mellan torpeden och golvet. Ska hålla extra koll på "haschpipan" då den var blöt på utsidan dagen efter mitt högtryckstest, det fanns gott om vattendroppar på den vid genomföringen mot torpeden, på rattaxeln och på rattaxeldamasken.

Jag kommer inte att ge upp innan golvet är torrt. Jag återkommer och tar tacksamt emot mer tips.

/Johan
av Falckett
Tät enligt glasmästaren. Inget vatten kommer in runt rutan. Jag har i helgen kört ca 80 mil i 20 graders värme uten regn. Bilen är torr på golvet. Det gör att jag utesluter fel via AC dräneringen. Alltså inte rutan och inte AC'n.

Vattendroppar i nederkant på rattaxeln och på rattaxeldamasken. Kan det vara någon vägledning?

Var kommer vattnet ifrån?
Användarvisningsbild
av Mr H
Falckett skrev:Tät enligt glasmästaren. Inget vatten kommer in runt rutan. Jag har i helgen kört ca 80 mil i 20 graders värme uten regn. Bilen är torr på golvet. Det gör att jag utesluter fel via AC dräneringen. Alltså inte rutan och inte AC'n.

Vattendroppar i nederkant på rattaxeln och på rattaxeldamasken. Kan det vara någon vägledning?

Var kommer vattnet ifrån?
Sitter damasken fast ordentligt?
Den skall sitta fasttryck på en liten plåtfläns på torpedväggen. Damasken är dubbel så du kan vika/vränga upp övre skiktet så att damasken ser ut som ett timglas. Är den rätt monterad skall kanten på damasken ligga helt ner mot torpedväggen.

Du har inte råkat få en damask utan rullager?
Lagret syns som en blank ring runt rattaxeln då det ligger "inbäddat" i damaskens topp. Jag vet att vi vid några tillfällen råkat få damasker från leverantören som saknat rullager. Detta bör dock inte ha kunnat passera ut till dig som kund då vägljudet blir väldigt tydligt om inte det finns något lager, alternativt att damasken har lossnat från plåtflänsen. Det bör upptäckas när bilen körs på "rullande landsvägen" direkt efter att den lämnat byggbanan.
Senast redigerad av 1 Mr H, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av elmuppo
är det taklucka på bilen?
av Motörhead
Det är väl inte bara så att du är så jäkla nöjd med att åka Volvo så du sitter och dreglar ner mattan? :D
av Falckett
Ja, bilen har taklucka.

Nu tror jag att jag hittat läckaget. I kväll tog jag fram högtryckstvätten igen och spolade torpedväggen från motorrummet. En bit i taget med koncentration mot genomföringarna mot kupén. Det finns två genomföringar i mitten ganska högt upp med rör till och från värmerören in mot värmepaketet. Vid spolning på dessa genomföringar rann det in på förarsidan. Är det någon som vet hur man kan täta eller byta gummigenomföringarna.

Jag undrar också om det är hela sanningen, hur det kan komma vatten där bak i motorrummet. Likväl rann det in i kupén vilket gör att det måste tätas. Helst vill jag göra det på ett korrekt sätt, ingen fusktätning. Är det ett svårt, stort jobb?
Jag kan berätta att jag haft (har?) samma fel på min XC90! (en j**la skitkonstruktion enligt mig som defenitivt inte kör Volvo nästa gång :evil: )

Min historia:
Det var en måndag på väg till jobbet (första dagen efter semestern) och jag behövde bromsa lite lätt inför en kommande rondell, då hördes en "skvalande ljud" vid fötterna/sparklådan. Min första reaktion var att det var ett märkligt bakgrundsljud från radion eftersom det var "prat" just då. Körde vidare och fick höra ljudet igen vid nästa bromsning, va f*n! Jag var tvungen att stänga av radion och provbromsa, mycket riktigt, det skvalade ljudligt av vatten från någonstans nedanför :-(O)

Jag körde raka vägen till verkstan eftersom jag absolut inte gillade det jag hörde. Inne på Volvo hade dom naturligtvis *aldrig* hört om detta förut (jo, tjena). Dom behöll bilen under dagen för att göra en enklare koll av dräneringspluggar och annat men precis som väntat hade dom inte hittat något när jag kom för att hämta bilen. Det dom kunde konstatera var att det fanns ett "skvalande" ljud och att mattan var lite fuktig vid förarplatsen.

På väg hem tänkte jag att jag skulle lyssna lite extra vid inbromsning för att eventuellt höra var det kunde låta, jag bromsade rejält och det blev ett ordentligt "splash"! Kort därefter började bältesvarnaren att plinga och gjorde så tills jag kom hem (¤%&#¤"& skit, &&"#%#¤"¤&# satans j**la bilhelv**te). Väl hemma kände jag att skorna blivit blöta och när jag klev ur kunde man se ca: 1-1,5cm vatten ovanpå gummimattan (den skålade mattan). Jag försökte att ta ur den utan att spilla allt för mycket men jag lyckade bara balansera ur ca: 1 liter vatten! Under skyddsmattan var det lika mycket vatten, ca 1cm djupt. *panik* :-O)

Åkte direkt iväg och köpte en våtdammsugare eftersom jag insåg att man aldrig kunde få ur vattnet på annat sätt. Efter att ha sugit upp en ansenlig mängd vatten såg det både rent och torrt ut, men jag tänkte ändå att jag borde torka under filtmattan också (tänkte att det var en tunn filtmatta som i dom äldre bilar man hållt på med) men icke! Det var en tjock skumgummimatta för att absorbera ljud, men just nu hade den istället absorberat vatten och dröp av detta... Det fanns bara en sak att göra, ta ur mattan för att kunna torka den och golvet.

Nu börjar den roliga demonteringen:
För att kunna ta loss mattan måste jag ta loss framsätet. Under framsätet sitter navigatorn, bara att skruva ur den också. När jag äntligen får loss golvmattan ser jag att hela golvet är fyllt med vatten, ca: 3cm djupt och där golvet är perforerat för att styva upp botten är det 8cm vatten i groparna!!! Fram med dammsugaren, jag fick tömma den tre gånger och då rymmer den en del... När det äntligen slutar rinna till från skrymslen och vrår så inser jag ju att vattnet utan problem har nått till dom bakre regionerna också, jag känner med handen under den bakre mattan... (¤%&#¤"& skit, &&"#%#¤"¤&# satans j**la bilhelv**te). Det är blött där också (naturlitvis). Bara att skruva ur baksätet också för att få ur den bakre mattan, suck!

Nu till felsökningen:
Efter att ha låtit mattorna ligga i solen och torka på dagarna och varit i kupén med kupévärmare på nätterna har dom blivit torra men innan jag lägger tillbaka dom vill jag ju hitta var det läcker. Opreration felsökning börjar... Jag tar helt enkelt trädgårdsslangen och tar område efter område vid torpedväggen och går uppåt (i mitt fall har bilen stått stilla och det kan alltså bara vara regn från ovan som tagit sig in). Jag sprutar runt styrstag, bromsservo, slangar till AC, kabeln till batteripol i motorutrymmet... NU! skriker tjejen som fått uppgiften att ligga i kupén för att skrika när det börjar rinna vatten. Det verkar alltså som att tätningen i torpedväggen för kabeln till pluspolen inte håller tätt! Det ser inte ut som att den ska kunna läcka, men jag spolar till vänster om, höger om och under genomföringen... inget vatten, men när jag spolar på ovansidan så det rinner ner mot den så kommer det in i kupén.

Hur ska man nu tackla detta, den är skruvad från kupén och för att komma åt behöver man ta bort ljuddämpningen mot torpedväggen som i sin tur är monterad innan styrstången blev monterad. Jag orkar fan inte ta bort styrstången för att komma åt skiten, suck! Jag börjar istället kolla hur det kan komma vatten till denna plats, det är ju innanför motorhuven, innanför skärmarna och långt ifrån botten av motorutrymmet (som dessutom har stänkskydd). Hmmm.... det finns dräneringsrör från koppen under vindrutan (dessa har jag redan kollat att dom var rena). Men vad som däremot inte var så snyggt var lösningen för infästningen av dessa dräneringsrör, dom var bara instoppade i ovala hål i plåten och tätade inte speciellt bra! (en skitkonstruktion helt enkelt, som så många andra lösningar på denna bil).

Fördjupad felsökning:
Nu måsta jag ju bara kolla om detta kunde ha något samband, så jag spolade vatten på vindrutan som rann ner i uppfånget och vidare till plåtlådan under framkanten. Mycket riktigt blev lådan vattenfylld och dräneringsrören fick börja jobbba, problemet var ju att dessa inte höll tätt och en stor mängd vatten rann på utsidan av dräneringsröret till första böjen där det istället började rinna/stänka mot torpedväggen och vidare ner mot kabelgenomföringen... STOPP! nu rinner det igen! Det kan inte vara sant, på grund av en usel konstruktion (eller två) så ser det onekligen ut som att regnvatten faktiskt går på utsidan av ett dräneringsröret och därefter kryper in genom en "så kallad" tätning (som inte tätar speciellt bra). ??:-/

Lösningen:
Den lösning som jag gjort nu (som inte är slutgiltig, jag ska höra med verkstan vad det kostar att byta tätning) var att göra rent runt dräneringsrörens infästning och sedan sätta fast dessa med tätmassa, jag drog en extra sväng med tätmassa uppifrån med fingret så att infästningen till dräneringsröret är helt tätt utan att sätta igen dom 4 dräneringshål som finns i kanten av röret. Om det regnar nu så kan i alla fall vattnet inte rinna på utsidan av röret och vidare ut på torpedväggen, men det känns ju inte helt 100 att tätningen inte är tät!

Slutsats:
Det är bedrövligt att en 5 år gammal bil ska läcka som ett såll, speciellt som det skall vara en så kallad "terrängbil", den borde klara ett regnväder utan att bli förvandald till akvarium! Bristfällig konstruktion har visat sig kosta mer än en gång på denna bil, det jag bytt hittills (och kommer ihåg) är:

-styrleder/krängningshämmare (garantibyte på grund av dåliga delar från fabrik)
-hjullager bak (för klena lager på en så stor bil)
-bromback, bromsskiva och bromsok (bromback lossnade vid 3000mil och slog sönder både skiva och bromsok)
-täcklock till främre spolare har lossnat?!
-täcklock runt knapp till dörrlås på insidan (försvann när bilen dammsögs)
-subwoofer slår igenom "bloppar" vid låg volym (är nu neddragen på noll)
-askkopp i baksätet har lossnat eftersom plasten spruckit.
-avgasröret löst eftersom bakre fästet gått av (vanligt fel även på 70-modellerna)
-bakre sidoruta på förarsidan "ramlar ner" ca: 5mm vilket ger brusljud för föraren (blir tyst när man kör upp rutan som ramlar ner igen när man kört en stund)
-läckage på ena baklycktan så det bildas fukt innanför glaset (bara passagerarsida)
-strålkastarglas (eller rättare sagt plast) har blivit "mjölkig/vit" på ena glaset (förarsida)
-läckage med massor av vatten kupén (se ovan)
-och en del småljud och irriterande saker som t.ex. att behöva "smälla" igen baklämmen för att slippa en massa skrammel...

/PeterH

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]