Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sullano
Hej!

Jag är generellt kass på bilar och vänder mig desperat hit för råd och tips!

Vi har en Volvo v70 2005 som rullar ganska problemfritt nu i 25000 mil.
Men nu har vi stött på patrull gälllande AC:n i denna olidliga värme.

Den funkar helt klockrent när tempen ute visar 29 grader och kallare. Men när det är 29 och uppåt så avtar kylningen efter ett par minuter.

Jag var inne och gjorde en AC service igår. Provtryckning och nivån var låg och dom fyllde då på den. Men tyvärr hjälpte det inte utan vi står kvar med samma problem när tempen ute överstiger magiska 29 grader.

Killen som gjorde ac servicen sa att om det inte funkar så är det ny (eller begagnad) kompressor som gäller. Jag är inte sugen på det så det skulle kosta typ lika mycket som bilen är värd. Så jag ställer frågan här, finns det någonting annat jag kan göra? Den kyler ju bra i normala förhållanden.. Men den är kanske påväg att dö helt?

Vh Henrik, Västerås
av lennart lundberg
Kanske ett tips med de miltalen 25 000 mil.
Shimsa om magnetkopplingen ifall den har felaktigt spel.
Det finns mycket skrivet om det på forumet och med kunskaper i ämnet.

Lennart
av Sullano
SBergdahl skrev: lör 28 jul 2018, 14:13 Kommer kylan tillbaka efter en stund eller behöver hela bilen stå? Hörs det att kompressorn slår till när det händer?
Slår jag av AC och startar om den efter en stund så kyler den en eller ett par minuter igen. Vet ej om det hörs gällande kompressorn, kan inte sånt! Men den låter inte annorlunda än för sju år sedan.. Kylan kommer ej tillbaka om jag inte stannar bilen helt eller stänger av AC:n
av Sullano
lennart lundberg skrev: lör 28 jul 2018, 15:02 Kanske ett tips med de miltalen 25 000 mil.
Shimsa om magnetkopplingen ifall den har felaktigt spel.
Det finns mycket skrivet om det på forumet och med kunskaper i ämnet.

Lennart
Hej!

Tack!! Skall googla vad shimsa om magnetkopplingen innebär :-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Kompressorn hörs tydligt när den slås på. Starta bilen utan och sätt den på max kyla. Slå på AC med knappen så borde du höra det tydligt även inifrån med huven stängd. Gör sedan samma sak när du tappat kylan. Slår den inte till då är det ganska sannolikt magnetkopplingen
Användarvisningsbild
av Någonting
Vad händer om du skruvar ner tempvreden i botten? Alltså inte sätta dem på någon temperatur utan att dra ner de till blått.

Det är väldigt vanligt att innertemperatursensorn går sönder då den sitter oskyddat och lockar till att man ska peta sönder den.

Om det är det som är felet så kan det hända att klimatanläggningen ger fel temperatur då den inte kan läsa av inner-tempen.
av MickeM
[Låter klockrent som för stort spel i magnetkopplingen.

Man kan lika gärna shimsa på utsidan för att minska spelet.
Funktionen är densamma som att öppna upp och ta bort shims.

Så här har jag gjort åt en nyligen. (Böjt plåtbitar runt så inte medbringaren går hela vägen tillbaka)
Funkar fint. Använde svarta buntband på samma vis på en S70 jag hade förr.
Magnetkopplingen medbringare släppte inte, så det fick bli så.
Funkade i åratal.
Detta vill ingen AC firma höra talas om.
Dom vill byta kompressor och tjäna pengar.
Bilagor
DSC_0996-1920x1080.JPG
DSC_0996-1920x1080.JPG (112.25 KiB) Visad 1033 gånger
av MacTheZipper
Det enda man får se upp med när man ändrar magnetkopplingen är så det inte blir för litet spel så kopplingen följer med hela tiden för då bränner man upp kompressorn ganska snart, men det fungerar utmärkt med buntband faktiskt.
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]