Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har nyss tagit loss drivknutarna och rengjort, fettat in, ny damask och allt nytt. Jag gjorde det misstaget att jag tog bort alla kulor från drivknutarna och rengjorde totalt. När jag skulle sätta tillbaka så resulterade det att en drivknut blev styvare än vad den var när jag tog lös den. Det har med att kulorna fick andra positioner. Men det går fortfarande att böja drivknuten trots att den vill vara trög.

Hur som helst så hittade jag lite sprickor i själva buren som håller ihop kulorna. Dock inget farligt för buren har fortfarande hel.

Då är min fråga: Gör det något om det är lite sprickor i denna "kul-bur" som sitter innuti drivknuten?
Jag vet inte hur dessa sprickor har tillkommit. Jag kanske har kört med dessa hela tiden. Men jag är bara intresserad om denna bur är kommer ta emot bärande krafter från kulorna?

Själva kulspåren och kulorna är i bra skick och även den där stjärnan som kultorna ligger i, är också i mycket bra skick. Jag antar att drivknuten inte ska utsättas för några axiella krafter?

Noter att jag har INTE monterat ihop dessa drivknutar till bilen än. Detta är bara en teoretisk fråga.
Det är kulorna och deras spår som överför hela vridmomentet.
"Korgen" är så att kulorna inte ska röra sig individuellt i spåren.
Dom måste ligga rätt i periferin för att den ska fungera böjd.

Jag antar att du kört med trasig gummibälg och nu rengjort noga för smuts som kommit in?

Men överskriften talar om knackande drivknut?
Att byta fett när knuten har missljud kommer inte att hjälpa.
Det är utslitet i spåren för kulorna så det blir ett litet glapp mellan varje kula.
Skulle kanske kunna vara att korgen inte styr dom helt rätt också. ...
Oavsett hjälper inget fett emot detta.
Tack för svar. Vi får se om det knakar när jag monterar dit dem idag.

Jag har kört med trasig damsk, men dock inte länge.
Byte Xenon V70 -08

På en del bilmodeller (har ej bytt på […]

Det kommer mycket vatten från ac så 4 […]

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]