- lör 28 jul 2018, 14:46
Alexxxo: "Hur bra är biltemas tändstift?
När man söker med regnummer så har de 2 som passar min bil enligt deras app
En med iridium-mittelektrod artnr: 7548
En med platina-elektrod artnr: 7542
Vilken av dessa är att föredra?
Passar båda turbo motorer?"
Jag har en V70 2.0 F -08. I den motorn gäller platinastift och dom har ett bytesintervall på 12 000 mil. Nu är det ju så att motorn är en FlexiFuel, alltså man kan köra på olika bränslen i valfri blandning. (I alla fall i teorin) Eftersom det är samma stift för bensin och etanol, så bör ju platinastift enbart handla om livslängden på stiften. Jag kan ju om jag vill, enbart köra på bensin, vilket jag aldrig har gjort i den bilen. Men jag kan även enbart tanka E85, som jag gör och har gjort hela tiden. Men det är samma tändstift som gäller, platinastift.
Det kan ju tänkas att någon förordar iridiumstift, men då tror jag inte att det handlar om livslängd som styr det.
Jag vet inget om behov i en turbomotor, men om du känner någon som har en 2.5 FT-motor, så har ju den turbo och skall kunna gå valfritt på E85 eller bensin. Kolla med vederbörandes regnummer vilka stift som rekommenderas till den motorn. Är det också ett platinastift (men förmodligen med ett annat värmetal?) så får du ju fram ett lämpligt långlivat tändstift. Du kanske också får fram behovet av iridiumstift. Jag vet det inte.