Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eldberg
Evter att ha stått med elen på i ett par timmar för att ladda ned uppdatering till GPS-systemet, signalerade min V60 att batterispänningen var låg. Glad i hågen hämtade jag laddaren och kopplade den till jord och en metallprofil som sitter ovanpå batteriet och har en röd kabel på undersidan.
Inget hände. Ingen spänning i den där metallbiten.
Hur gör man för att ladda batteri?
av andy78
Är det en c-tek så går krokodilklämmorna ofta att koppla loss från sladden, ibland blir det dålig kontakt där, man får lossa kontakten och sätta dit ett par tre ggr.
Ibland måste man dock ladda direkt på batteriet men det ska fungera utmärkt att ladda från hjälpstartpolerna, har du vinterläge så kan du prova det så har du lite högre laddspänning.
men troligtvis är det nog bara att lämna den ansluten över natten.
Användarvisningsbild
av Eldberg
Jag letade en hel del efter information om huruvida det är klokt att ladda direkt på batteriet, om man måste koppla loss kablarna för att undvika överspänning osv men hittade inget.
Hjälpstartpolerna? Var sitter de?
Mitt rent tekniska problem är alltså att jag försökte koppla krokodilerna på batteriet men kommer inte åt plus-polen. Kanske det går om jag tar ut batteriet ur dess behållare men jag tänkte att det skulle finnas nån plus-grej som man kan nå direkt.
av agh39
Pluspolen brukar alltid kunna nås, däremot brukar minuspolen inte kunna nås, det behövs heller inte för du ska ansluta på batteriets pluspol och sen på jord.
av Lobocut
Det ska stå i instruktionsboken hur du ska ladda batteriet.

Sedan ska du rätt laddare för din batterityp, antingen AGM eller EFB.
Användarvisningsbild
av Eldberg
Det står en massa om batteriladdare och annat som rör batteriladdning. Men jag kunde inte hitta något om var någonstans jag kopplar in laddaren. Plus på batteriet alltså, var kommer jag åt det? Batteriet sitter ju i en låda som går in under framrutan och pluspolen är långt där inne nånstans.
av andy78
Om man inte kommer åt polerna så brukar det ofta finnas en poler i motorrummet för ändamålet, - går ju någonstans till chassiet och plus borde det finnas ett uttag för under ett lock någonstans den brukar vara markerad med + tecken.
Det måste göra det annars är det omöjligt att starta bilen om man vill ha hjälp av startkablar.

Det borde stå någon om hjälpstart, startkablar eller liknande i isntruktionsboken
Användarvisningsbild
av fjohan82
Eldberg skrev: tor 26 jul 2018, 09:17 Det står en massa om batteriladdare och annat som rör batteriladdning. Men jag kunde inte hitta något om var någonstans jag kopplar in laddaren. Plus på batteriet alltså, var kommer jag åt det? Batteriet sitter ju i en låda som går in under framrutan och pluspolen är långt där inne nånstans.
Du har väl pluspolen utåt, dvs framåt? Då är det bara att plocka loss den främre delen av batterilocket.
Jag tänker mig att man kan gå tillväga likt det handhavande som gäller vid hjälpstart. fast man endast kopplar in sig på punkt 2 och 4 i bilden nedan.
Laddning batteri1.JPG
Laddning batteri1.JPG (28.33 KiB) Visad 848 gånger
Laddning batteri2.JPG
Laddning batteri2.JPG (20.82 KiB) Visad 848 gånger
av agh39
Eldberg: I din Profil så anger du vilken bil du kör, då kanske du får rätt på första försöket.
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]