Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Addict
Kryss70 skrev:Lever på lånad tid S80 II -11. Brummar som fan på vänster fram vilket Volvo-meken tydligen fick stetoskopa sig fram för att inse. Tack vare håla på E22 för något år sedan måste det nu bytas. Volvo vill ha 4000 spänn för det :bored:
Är det SKF-lager original? Eller spelar kvitta?
Volvo är helt sjuka i huvudet med prissättningen. Inkl jobb ska dom ha nästan 7000kr. Alla andra verkstäder har halva priset.
av Jimpen89
Jag kan meddela att Bilbolaget Nord vill ha 5400kr för den som undrar i framtiden. 1400kr höjning sedan 2013 där reservdelen gått upp 800kr och resten dyrare arbetstid.

Jag byter (förhoppningsvis) själv nästa vecka om inte bilen kämpar emot.
av Jesperhellman
Någon som köpt hjullager frän vparts? Mitt ena i bak har börjat låta lite aå snart är det dags.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av least
Bak är det enklare att byta, så bara du hittar ett bra lager så är det enklare (än fram) att byta.
Vparts har väl helt godkänd kvalitet, inte sämre än Skruvat iaf.
av oldtimersmc
binkie skrev: ons 06 jun 2018, 11:52 Notera att det behövs ett specialverktyg för att pressa in lagret. Lagret MÅSTE försänkas ner i spindeln för att det ska ligga rätt. Försänker du inte lagret så kommer det att slitas betydligt fortare.
Vad menar du? försänkas ner, det skall pressas ner till samma djup som det tidigare lagret med ex biltemas 1,7 k satts
av Addict
oldtimersmc skrev: tis 31 jul 2018, 22:33
binkie skrev: ons 06 jun 2018, 11:52 Notera att det behövs ett specialverktyg för att pressa in lagret. Lagret MÅSTE försänkas ner i spindeln för att det ska ligga rätt. Försänker du inte lagret så kommer det att slitas betydligt fortare.
Vad menar du? försänkas ner, det skall pressas ner till samma djup som det tidigare lagret med ex biltemas 1,7 k satts
Ja lagret sitter inte jäms med navet utan en liten bit in. Jag vet inte hur man ska förklara på annat sätt än försänkt?
av Jimpen89
Som jag misstänkte jävlades det, som vanligt......
Är spindelleden svetsad fast på dessa bilar eller? Något jävligare har jag inte varit med om. Efter massvis med brytande, hamrande och värmande fick jag ge upp med trasigt gummiskydd som följd.
Det blir till att krypa till korset och lämna in bilen. Funderade ett tag på att kapa bort nitarna och slå ut dem men orkar inte jävlas längre.
Enligt Volvo använder de hydraulverktyg för att få lös spindelleden

Finns det inget sätt att få ur drivaxeln utan att behöva lossa allt?

V70N var mycket lättare att ta lös än denna skitkonstruktion.

Helt otroligt att det finns så få guider på dessa bilar. Gör ingen reparationer 2008 och framåt själva?
OBD P0121

Tyvärr så uppträder bilen exakt li[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]