NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Simonnnn
Tja, tänkte byta hjullager fram på min v50 -06 här någon dag. Har köpt skfs hjullagersats, fick med 2st skyddsringar som det står är obligatoriskt att byta, frågan är vart sitter ringen? man kanske märker det när man har mekat ner allt, men tänkte vara så påläst som möjligt.
En annan fråga är, om man måste fetta insidan av spindeln efter man slipat och så?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ringen trär du på över splinesen på drivknuten så den sitter med hullingarna mot knuten och den "släta" sidan mot lagret och på så vis håller vatten och skräp ifrån lagrets bakre tätning. Kolla dock beskrivningen som är med. Det finns 2 olika ringar. En ska användas på passagerar (höger sida = lång drivaxel) och den andra på förarsidan = kort drivaxel.

Ett tunt lager fett eller kopparpasta undelättar vid montering av lagret och för den som ska byta lagret nästa gång. Var rädd om abs sensorn om du låter den sitta kvar. Lätt att råka skada den. Lagerverktyget har ett jack som sensorn precis får plats i, så se till att det sitter rätt.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?