Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jensen
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:
Du har aldrig haft en lyxbil va? Eller kört nån häftig bil? Lycka till att få kommentarer på en vanlig bil. Kör du däremot något häftigt/ovanligt, då kommer kommentarerna! Folk ser ju ut som fågelholkar när man kör förbi :lol: 8)
Att påstå att XC90 är en "häftig bil är väl att överdriva en aning, visst att det är en fin bil, men att folk ser ut som "fågelholkar" är väl inte riktigt sant.
Skulle du sagt detta 2003 när bilen kom så är jag beredd att hålla med, men nu 5år efter introduktionen, glöm det.
Skillnaden mellan en "vanlig XC90" och en Executive är ju så små att en "vanlig svensson" skulle ha svårt att se vad det är som skiljer.
Självklart så har jag full förståelse för att man hyllar sin egen bil då du säkert lagt ut en 5-600000kr på bilen, men att folk idag skulle få nackspärr när du åker förbi har jag väldigt svårt att tro.
Undantaget är ju om du "pimpat" din bil till den graden att den pga av det får en massa uppmärksamhet.
av Steff 99
Jag skrev att kunder i USA tyckte XC90 var "Hopplöst slö" och detta är deras uppfattning, sedan gällde detta bensinvarianter, eftersom inte diesel är särskilt vanlig.
Grattis till en snabb D5:a förövrigt om den inte är "chippad" fabrikssiffrorna 0-100 är 11,5 sek. så Volvo kanske har dålig kvalite på sina mätinstrumet.

Att köra med "night vision" är ganska imponerande men ovant , också "head up display" tyvärr så är dessa hjälpmedel ganska dyra , men det är nog så om ett antal år när fler märken kommer med detta som options så sjunker priserna.

Det som imponerar mest idag är ändå motorutvecklingen hos BMW och då på dieselsidan , det är att man får ner bränsle förbrukning och Co2 trots att man ökar styrka och vridmoment.
Ser på min 530d 235hk 500nm 0-100 på 6,9sek och en snittförbrukning på 0.68. Co2 180g
Intressant o se hur körbarheten är på BMW:s nya 2.0 liters dieselfyra som kommer med dubbelturbo är på över 200hk.
Man undrar varför Ford inte får fram något liknande som kan komma Volvo till del.
för den 2.0d och D5 som används av Volvo idag är väl så där..
av LeoniAquila
Steff 99 skrev:Det som imponerar mest idag är ändå motorutvecklingen hos BMW och då på dieselsidan , det är att man får ner bränsle förbrukning och Co2 trots att man ökar styrka och vridmoment.
Ser på min 530d 235hk 500nm 0-100 på 6,9sek och en snittförbrukning på 0.68. Co2 180g
Intressant o se hur körbarheten är på BMW:s nya 2.0 liters dieselfyra som kommer med dubbelturbo är på över 200hk.
Man undrar varför Ford inte får fram något liknande som kan komma Volvo till del.
Inte för inte man kallar sig de Bayerska Motorverken ;)

Skämt åsido, jag är också mycket imponerad av BMW:s motorer. Så många fina omdömen de fått. Detta är min främsta invändning mot Volvo, att man ligger efter BMW vad gäller bränsleförbrukning. Nya S80 och V70 verkar ju inte gå framåt alls, tvärtom skulle jag gissa att genomsnittet för alla motorer nu är sämre än i de förra generationerna, inte minst pga att S80 nu finns med V8.

Det är många som kommenterar BMW:s låga förbrukning i olika sammanhang. Men några få - även påstådda ägare - påstår (t.ex. i kommentarer på AMS artiklar) att sifforna är båg, och helt omöjliga att komma ner i i realiteten. Jag vet inte vad man skall säga om detta, mer än att förbrukningssiffror anges på basis av en standardiserad körcykel. Annars vore det ju omöjligt att göra en relevant jämförelse mellan olika modeller.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
LeoniAquila skrev:
Steff 99 skrev:Det som imponerar mest idag är ändå motorutvecklingen hos BMW och då på dieselsidan , det är att man får ner bränsle förbrukning och Co2 trots att man ökar styrka och vridmoment.
Inte för inte man kallar sig de Bayerska Motorverken ;)

Skämt åsido, jag är också mycket imponerad av BMW:s motorer. Så många fina omdömen de fått. Detta är min främsta invändning mot Volvo, att man ligger efter BMW vad gäller bränsleförbrukning. Nya S80 och V70 verkar ju inte gå framåt alls, tvärtom skulle jag gissa att genomsnittet för alla motorer nu är sämre än i de förra generationerna, inte minst pga att S80 nu finns med V8.

Det är många som kommenterar BMW:s låga förbrukning i olika sammanhang. Men några få - även påstådda ägare - påstår (t.ex. i kommentarer på AMS artiklar) att sifforna är båg, och helt omöjliga att komma ner i i realiteten. Jag vet inte vad man skall säga om detta, mer än att förbrukningssiffror anges på basis av en standardiserad körcykel. Annars vore det ju omöjligt att göra en relevant jämförelse mellan olika modeller.
Jo men bilarna kostar ju helt olika. När jag försökte köpa en BMW så landade den ju +100.000 kr mot V70 med samma funktion ungefär.

Varje konstruktör kämpar ju med ören på varje ingående del för att få ned totalpriset. Om chefen kommer in och säger, Hej, du får blåsa 100.000 kr till per bil, då är det ju inte så svårt att göra något bättre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Du har aldrig haft en lyxbil va? Eller kört nån häftig bil? Lycka till att få kommentarer på en vanlig bil. Kör du däremot något häftigt/ovanligt, då kommer kommentarerna! Folk ser ju ut som fågelholkar när man kör förbi :lol: 8)
Det är nog dessa som ser ut som fågelholkar.
http://fimbulvinter.blogsome.com/2007/0 ... -indianer/
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jensen skrev:Att påstå att XC90 är en "häftig bil är väl att överdriva en aning, visst att det är en fin bil, men att folk ser ut som "fågelholkar" är väl inte riktigt sant.
Skulle du sagt detta 2003 när bilen kom så är jag beredd att hålla med, men nu 5år efter introduktionen, glöm det.
Skillnaden mellan en "vanlig XC90" och en Executive är ju så små att en "vanlig svensson" skulle ha svårt att se vad det är som skiljer.
Självklart så har jag full förståelse för att man hyllar sin egen bil då du säkert lagt ut en 5-600000kr på bilen, men att folk idag skulle få nackspärr när du åker förbi har jag väldigt svårt att tro.
Undantaget är ju om du "pimpat" din bil till den graden att den pga av det får en massa uppmärksamhet.
Precis, du har aldrig sett bilen. Eftersom jag kör den varje dag vet jag att folk vrider sig om. Många som kommenterar den när man parkerar i stan osv. Den är extremt ovanlig. För 5-600 000 är det en riktig snik. Den börjar på ca 550 nämligen....
Har all utrustning på den, så 550 plus ca 150...
Jag skrev att kunder i USA tyckte XC90 var "Hopplöst slö" och detta är deras uppfattning, sedan gällde detta bensinvarianter, eftersom inte diesel är särskilt vanlig.
Grattis till en snabb D5:a förövrigt om den inte är "chippad" fabrikssiffrorna 0-100 är 11,5 sek. så Volvo kanske har dålig kvalite på sina mätinstrumet.
Då kanske amerikanarna inte fattar att man inte kan köpa den billiagste motorn och ändå få prestanda som en V8? Förövrigt så är basmotorn inte alls slö den heller. 3.2l 6:an gör 0-100 på ungefär 9.5s.
D5an jag kör är helt orginal. Många D5:or som rullar i Sverige har nog mer hästar än vad fabriken anger. Alla test jag har sett hittills på D5 har visat 200+hk. Förbrukningsmässigt kan man inte klaga heller. Körde lungt igår (kör 99% i stan) och då visade den ca 0.85. Helt ok för en bil som väger 2500kg+! :) Lägsta jag har kommit ner i hittills är 0.61 och det var vid mest landsvägskörning.

Edit. Dom som skär däcken är ju inget annat än avundsjuka. Dom går förbi gamla 245or som släpper ut 10000ggr mer....men bara för att den är stor så är den ett "bensinslukande monster".
av bilgalen
XC90_Executive skrev: Precis, du har aldrig sett bilen. Eftersom jag kör den varje dag vet jag att folk vrider sig om. Många som kommenterar den när man parkerar i stan osv. Den är extremt ovanlig. För 5-600 000 är det en riktig snik. Den börjar på ca 550 nämligen....
Men det där kan ni väl släppa nu. Är ju upp till var och en. Personligen vänder jag mig inte om efter en XC90 av det enkla skälet att jag då inte skulle få göra annat och då inte ser var jag går. Det är en dussinbil i Sverige nu, inse det.
XC90_Executive skrev: Förbrukningsmässigt kan man inte klaga heller. Körde lungt igår (kör 99% i stan) och då visade den ca 0.85. Helt ok för en bil som väger 2500kg+! :) Lägsta jag har kommit ner i hittills är 0.61 och det var vid mest landsvägskörning.
De där siffrorna kommer inte kompis ner i med hans XC70 D5. Måste onekligen vara en ganska speciell bil du har i alla fall :).
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Men det där kan ni väl släppa nu. Är ju upp till var och en. Personligen vänder jag mig inte om efter en XC90 av det enkla skälet att jag då inte skulle få göra annat och då inte ser var jag går. Det är en dussinbil i Sverige nu, inse det.

De där siffrorna kommer inte kompis ner i med hans XC70 D5. Måste onekligen vara en ganska speciell bil du har i alla fall :).
Men då kanske du måste inse att det även finns 'utstickare' bland "dussinbilarna". Precis som t.ex BMW. Man vänder sig inte om en efter en vanlig snik 523 som det finns tusentals av. Men ser man en 550i med M-paket och riktigt fina fälgar osv. så kollar man givetvis mer! Eftersom det bara är jag här inne som har sett den så kan ni inte säga något annat om det.

Vad har han för spec på XC70in? Årsmodell? Kör jag riktigt hårt vid rödljus osv. kommer jag max upp i 1.18l/mil.
av LeoniAquila
VolvoB20 skrev:Jo men bilarna kostar ju helt olika. När jag försökte köpa en BMW så landade den ju +100.000 kr mot V70 med samma funktion ungefär.

Varje konstruktör kämpar ju med ören på varje ingående del för att få ned totalpriset. Om chefen kommer in och säger, Hej, du får blåsa 100.000 kr till per bil, då är det ju inte så svårt att göra något bättre.
Det där synsättet är lite märkligt tycker jag. Du förenklar det för mycket. Visst handlar det alltid om pengar i slutändan, men samtidigt strävar ju alla efter att göra den bästa möjliga konstruktionen. Visst kostar BMW mer, men folk betalar ju uppenbarligen för det. BMW har expanderat så mycket mer än Volvo. Det fanns en tid då man hade samma omsättning, samma storlek på budgeten. BMW gjorde något rätt (eller många rätt), växte och drog ifrån Volvo.

Kanske kan Volvo göra en bättre motor om man får slå på 100.000 kr till per bil, men varför gör man inte det då? Därför att man har vissa ramar idag, pga. Ford m.m., och så hade det inte varit om man hade utvecklats lika bra som BMW. Om man hade haft samma premiumstatus så hade man kunnat ta ut mer pengar per bil. Jag vet för övrigt inte om skillnaden är lika stor utomlands som i Sverige, det kanske någon annan kan svara på.
av LeoniAquila
XC90_Executive skrev:Precis, du har aldrig sett bilen. Eftersom jag kör den varje dag vet jag att folk vrider sig om. Många som kommenterar den när man parkerar i stan osv. Den är extremt ovanlig. För 5-600 000 är det en riktig snik. Den börjar på ca 550 nämligen....
Men... ser gemene man så stor skillnad? Svarta rutor (tror jag, vilket dessutom en mängd andra XC90 har), något emblem på sidan (eller är det bara S80?), en annorlunda fälg men fortfarande 18"? Få ser väl om du har DVD-skärmar i nackstöden och softläder?

Oavsett vad folk ser, så är det tveklöst en ganska unik och väldigt fin bil. :)

/LA
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 17
Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätare[…]

Det var Bilbolaget som sa att man måste kopp[…]

Eftersom jag inte lyckats reda ut vilken av de 2 s[…]