Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doraso
Hej!

Har köpt en Volvo V70 från 2015 som har en kopplingspedal som "klickar" när man trycker ner pedalen. Klickljudet kommer efter direkt när man trycker ner pedalen de första centimetrarna. Det är också mer motstånd dessa första centimetrar. Är detta normalt? Försökte spela in ljudet. Telefonen överdriver dock ljudet lite. Smyger man ner pedalen så låter det inget men trycker man normalt så kommer klicket.

https://streamable.com/veg08
Användarvisningsbild
av Derank
På V60 vet jag att det fanns någon fix för just det där,mins dok inet vad som byttes. Kolla med ÅF de kan se i systemet
av Doraso
Okay! Får höra med dom. Kan dock tänka mig att man får ett "Its not a fault its a feature" svar på detta då det inte är något fel utan bara störande. Främst när man trycker ner kopplingen fort som det hörs och det blir värre när det har varit varmt i bilen.
Doraso skrev: sön 22 jul 2018, 19:35 Hej!

Har köpt en Volvo V70 från 2015 som har en kopplingspedal som "klickar" när man trycker ner pedalen. Klickljudet kommer efter direkt när man trycker ner pedalen de första centimetrarna. Det är också mer motstånd dessa första centimetrar. Är detta normalt? Försökte spela in ljudet. Telefonen överdriver dock ljudet lite. Smyger man ner pedalen så låter det inget men trycker man normalt så kommer klicket.

https://streamable.com/veg08
Sitter en hjälp pivåfjäder som ska göra första biten trögare och andra biten lättare för det ska vara lättare hålla kopplingen nedtryckt. Den kan behöva en droppe olja på sig för att vara tyst.

Om den nu inte är givaren till pr delen du hör
av Doraso
@VolvoB20,

Låter Volvo titta på det först så får vi se men om dom inte vill göra något vart ska man smörja isåfall? Något speciellt ställe på fjädern, eller är det bara att spreja lite 556 över hela?
av Doraso
Volvo verkstaden hade inte tid för än september så får försöka att bara smörja lite sålänge. Är det bäst att köpa vanligt universalfett och smörja med? Sen är det den vita fjädern på den bifogade bilden man ska smörja antar jag?

Dumma frågor men det finns saker jag är bättre på än bilar om man säger så :)
Bilagor
volvo_v70_2008_kopplingspedal.jpg
volvo_v70_2008_kopplingspedal.jpg (46.95 KiB) Visad 1307 gånger
Jag tror att kittet innehåller bl.a. annat en ”plastbussning” som ska sitta där pedalen är fäst längst upp så smörj där.
Dessa har det varit på tidigare modeller.
Silikonspray är kanske bättre då det iallafall bara tystar för stunden sen är det ju alltid bättre att det låter när dem ska felsöka.

/M
Måste ha något att göra med att plastdelen som fjädern sitter runt. Har ringat in den på bilden. På morgonen eller sent på kvällen när bilen stått svalt så så är kopplingen tyst och fin men när bilen stått i värmen så knäpper det och knakar. Så antar att plasten expanderar eller något. Kan ju fortfarande hjälpa att smörja så ska pröva det. Men när man tittar så har ju Volvo haft denna konstruktionen i evigheter på massa modeller om inte alla så då borde ju alla ha eller ha haft detta problem?
Bilagor
volvo_v70_2008_kopplingspedal.jpg
volvo_v70_2008_kopplingspedal.jpg (50.79 KiB) Visad 1248 gånger

@StefanV70R , Hade kontaktat Jönköpings[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel