Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hassedeg
#1260874
Hej.
Upptäckte under en långresa förra veckan ett ploppande ljiud från motorn på min XC60, D5 MY12(D5244T15).
Under ett snabbbesök på Volvo verkstad fick jag veta att det var en vakuumslang som hade lossnat. Ingen panik att åtgärda utan kunde fixas vid nästa service. När jag skulle fixa det själv igår upptäckte jag att det inte bara var att trycka dit slangen igen. Hade antagligen varit på gång länge då det stod olja i håligheterna ovanpå automaten.
Ovanför automaten mellan topplocket och batterilådan sitter en vakuumslang ansluten i sidan av toppen. Det är en specialanslutning i "plast" som skruvas fast i toppen men en Torxskruv. Själva hylsan har en oringstätning mot hålet i toppen.
När jag tog lös den så föll det ut en bit av ett oranget membran, antagligen någon typ av backventil. Jag tätade anslutningen med Hylomar och skruvade tillbaka den tills vidare.
Jag antar att jag nu måste köpa en ny del och montera.
Om det nu är en backvenil, kan man skada något om man kör vidare??
Någon som vet vad delen heter??

Se bifogade bilder.

Hopp om svar

/ Hasse
Bilagor
XC60 vakuum anslutning.PNG
XC60 vakuum anslutning.PNG (185.14 KiB) Visad 2188 gånger
av hassedeg
#1260896
Tack för snabbt svar!!

Priset du skrev, är det Volvo Sveriges?? Vad fick du betala för delen + jobbet??
Jag får ringa min närmaste BraBil och beställa kitet för det priset om det stämmer. Är knappast värt att Ebay:a känns det som.
Nu när man fått in snitsen att demontera allt runt om för att komma åt så är det bara att dyka ned igen.

Tackar

/ Hasse
#1260899
Ja Volvo Sverige!
825:- för jobbet + delen då. Sedan tillkom en felsökningsavgift men i ditt fall verkar du ju veta vad felet är. :-)
Ebay-länken var mest för att visa delen.

Lycka till!
av hassedeg
#1261157
Hej

Nu har jag beställt "Repair kit Part Number: 31430964" från min lokala Bra Bil handlare. De tog 708kr för den och kommer på torsdag.
Det blir att olja ned sig till helgen igen mao. 8-)

Tack för hjälpen "Titaniumgrå"

/ Hasse

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]