Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!
Jag måste erkänna att jag är väldigt färsk vad det gäller Volvo. Jag hade i ungdomens dagar en 740GL -88 som jag åkte i under ett år, tills att jag insåg att bakhjulsdrift inte va min grej på vintern. Jag vill gärna ta mej dit jag ska...

Jag har nyligen köpt mej en V70XC -99 automat. Riktigt fin bil med tanke på sin ålder och mil, 281XX. Förra ägaren va bilmekaniker och kollade igenom den lite snabbt samt besiktade den helt utan anmärkningar. Han hade köpt den i mars detta år, så han hade den inte så länge. Ägaren innan dess va riktigt pedant, service stämplar ända från början och fram tills nu. Kamremmen är bytt vid 15000 och nästa gång är vid 31000, tror jag byter den tidigare.
Jag har sett två små rostfläckar och någon bubbla, men i övrigt är den som sagt riktigt fin!
Kardan axeln är borttagen då hylsa till Wisco kopplingen är trasig, har läst att det är normalt på dessa. Ska bli intressant och se hur bra den går på vintern då jag har klarat mej med framhjulsdrift tidigare, en Toyota Corolla.

Jag har tänkt att försöka sköta om denna bil så gott jag kan. Och första frågan jag har, då detta är min första bil med automat låda. Hur ofta ska oljan i lådan bytas? Finns det nått filter eller är det bara tappa ur och fylla på?

Sen måste jag skaffa vinterdäck + fälgar, har bara sommardäck på fälg. Passar alla fälgar som passar till V70 på denna, eller är det nånting som skiljer dom åt?

Tänkte även köpa Xenon till hellyset. Jag antar att det är Canbus eller vad det heter på denna, då den säger till att en lampa bak är trasig.
Finns det nå lämpliga kitt att köpa som inte tar så stor plats?

Tack!
Mvh Hans
av MickeM
Du vet väl att bilen inte går igenom besiktningen med bortplockad kardanaxel?
Annars har säljaren lurat på dig bilen.

Den är typgodkänd som 4wd, och skall då vara 4wd.
Det är "omöjligt" att regga om till 2wd.
(Tror ingen har lyckats)

Ja, dom kommer att se det på besiktningen. Annat är för osannolikt att hoppas på.

Däremot kan du montera kardanaxeln trots att bakhjulen inte skriver pga hylsan.
Att 4wd systemet verkligen jobbar, kollar dom inte.
Men demonterade väsentliga delar, det är för uppenbart.

Då renoverad Vinkelväxel kostar runt 5-6000kr.
Men saknas kardanen skenar det iväg rejält mer.....

En V70XC är en V70 AWD med högre markfrigång + plastdetaljer.
En V70 AWD är en V70 Turbo med fyrhjulsdrift.

Inte mycket som skiljer mer än stötdämpare fjädrar och AWD naturligtvis.
Annars är det en vanlig V70. Inkl fälgarna, men däckdimentionen skiljer tror jag.
MickeM skrev: lör 21 jul 2018, 19:06 Du vet väl att bilen inte går igenom besiktningen med bortplockad kardanaxel?
Annars har säljaren lurat på dig bilen.

Den är typgodkänd som 4wd, och skall då vara 4wd.
Det är "omöjligt" att regga om till 2wd.
(Tror ingen har lyckats)

Ja, dom kommer att se det på besiktningen. Annat är för osannolikt att hoppas på.

Däremot kan du montera kardanaxeln trots att bakhjulen inte skriver pga hylsan.
Att 4wd systemet verkligen jobbar, kollar dom inte.
Men demonterade väsentliga delar, det är för uppenbart.

Då renoverad Vinkelväxel kostar runt 5-6000kr.
Men saknas kardanen skenar det iväg rejält mer.....

En V70XC är en V70 AWD med högre markfrigång + plastdetaljer.
En V70 AWD är en V70 Turbo med fyrhjulsdrift.

Inte mycket som skiljer mer än stötdämpare fjädrar och AWD naturligtvis.
Annars är det en vanlig V70. Inkl fälgarna, men däckdimentionen skiljer tror jag.
Nej jag visste inte om det. Men jag har hela kardanaxeln + skruvar kvar, så isf får jag montera dit den inför besiktningen nästa år.
Anledningen till att han plockade bort den va att den "klonkade" när den satt där och tystnade när han tog bort den. Vad kan det vara som "klonkar"? Är det hylsan som orsakar det eller är det något annat?

Okej, då kan jag köpa vilka V70 fälgar som helst alltså. Va det jag va fundersam över om det skiljde nånting.
av MickeM
Det som klonkar kan vara:
Stödlagret på kardanaxeln. (Ev besiktningsproblem)
Hylsan
Vinkelväxel
Viscokopplingen

Det är faktiskt inte lagligt att köra bilen utan kardan egentligen av anledningen jag nyss nämnde, men vem kollar mellan besiktningar?
Ev problem med det, kan uppstå vid en trafikolycka, och bilen inte var 100%.....
Risken = ????. Låg sannolikt.

Men, hade jag en så gammal AWD som det pajade på, skulle jag nog också klämma ut ett eller två år till i trafik på det viset.
Men kosta inte på den i onödan. Med kass AWD går den på övertid. ....
Okej.
Stödlagret om jag har förstått det rätt är väll lagret i mitten av axeln som fästs i karossen? Den går väll att kontrollera efter glapp och så den snurrar fint utan hack.

Hur kontrollerar jag vinkelväxeln och Viscokopplingen?
Hylsan menar du den som gått sönder i Viscokopplingen eller?

Okej, ja man lär sej nått nytt! Får låta bli att hamna i sådana olyckor så att bilen tas in för undersökning.

Jag hade räknat med att få ut några år med denna bil iaf. Jag måste ha en dragbil och ekonomin tillåter ingen dyrare bil i dagsläget. Samt att jag jagar och tyckte vanliga V70n va lite väl låg, så tyckte XC70 va ett bättre alternativ.
Får försöka köpa en XC70 med Haldex nästa gång, tråkigt nog så tillät inte plånboken det denna gång...

Jag tänkte iaf försöka kontrollera hur oljan är i lådan och isf byta den. Håller bilen till 30K mil så byter jag kamrem då.
Då jag bor mitt i skogen så känner jag att lyse har hög prio och jag vill sätta Xenon på hellyset.
Utöver detta så kommer jag inte kosta på den nå "extra" så att säga.
av MickeM
Stödlagret sitter en gummitdel som också kan vara kass.

Ett varningens ord för framtiden:
Haldex Volvorna (tom 2008 iaf) dras med samma problem med hylsa, vinkelväxel och stödlager. XC90 också. (Samma drivlina)
Haldex är överlägset snabbare än Visco i responsen, och drar lite mindre soppa, men har än fler delar som kan fela.
Haldexkoppling, styrmoduler, förtryckspump. ... (Detta har alla haldexutrustade bilar problem med)
Bra när det funkar, men in i HE dyrt när (inte OM) något felar. Förtryckspump före 10,000mil är inte ovanligt.
Nej, jag är inte imponerad av elektroniskt styrd 4wd!
Det har Subaru också fattat och är överlägsna 4wd drivlinemässigt. (Dock andra bekymmer med bilarna)

Viscokopplingen sitter på bakaxelns ingående axel. (Bak, alltså)
Hylsan sitter i vinkelväxeln.

Xenon konverteringar, extraljus däck och fälg osv är ju inte bil-specifikt. Kan flyttas till annan.
Jag menar mera: "byta slitdelar i förebyggande för lång driftsäkerhet" är normalt en bra idé, men kanske inte i ditt fall.
Ja då antog jag rätt. Den kändes okej, inget kännbart glapp som är oroväckande direkt. Gummit runt om kändes också okej. Men det kan ju ändå vara den som är problemet om det är så.

Jaha, sitter hylsan i vinkelväxeln alltså, trodde den satt på Viscon.
Jo placeringarna på vinkelväxeln och Viscon har jag förstått iaf!

Jaha ja, så man måste alltså köpa en XC70 som är tillverkat så pass sent alltså för att det ska funka, gud va tråkigt...
Jo jag ville helst ha en Subaru Outback, men som sagt så vare plånboken...

Ja nä jag tänker inte kosta på nått "onödigt" på den. Byta slitage delar vart efter som dom ger upp. Tänker inte lägga ut för en vinkelväxel eller Visco t.ex. Möjligtvis bromsklossar, dämpare och andra vanliga saker.
av MickeM
Subaru dras med andra problem.
Elektroniken är en katastrof, slitdelarna är ohemult dyra, motorena läcker olja, dom rostar ganska friskt och drar även friskt med bränsle sett till hk.....

Men deras 4wd är fantastisk.
Jo alla bilar har ju sina problem.
Dom årsmodellerna jag har tittat efter, mellan -02 & -05 verkar mer eller mindre endast ha problem med topplockspackningarna kring ca 20 000mil. Utöver det verkar dom klara sej bra från rost och elektronik problem. Några jag känner har kring dom årsmodellerna.
Visst, reservdelarna är dyra. Men tycker ändå inte att det skiljer så JÄTTE mycket om jag jämför med toyota t.ex.
Bränsleförbrukningen vet jag inte så mycket om, men det är troligen 4wd som är boven där tror jag iaf.

Min gamla V70 höll på sådär[…]

CarPlay i v70 2016

Frågan är. Hur påverkas denna n&a[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Jo precis Det är ändå bra detta t[…]

Stänkskydd

Dessa stankskydd var mkt små. Jag har inte […]