NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PalleV50
Hej på er! Jag undrar om någon kunnig där ute kan förklara varför min ac inte blåser kalluft in i cupen. När jag känner på kylrören vid torpedväggen så är röret inte kallt före expansionsventilen, men dock efter expansionsventilen så blir röret riktigt kallt! Kan det ändå vara för lite kylmedia? Eller kan det vara något fel med någon spjällmotor? Bilen är en Volvo v50, 1,6 års mod 05. Mvh Paul.
av xxargs
Slår kompressorn av och på ofta med korta intervaller?

Hur är temperaturen på smala och tjocka röret genom torpedväggen in till evaporatorn - vid låg, mellan och fullfart på fläkten.

Då det är en orifice-system i modellen så skall båda rören vara kalla (fukt kondenserar men att de ej blir frostiga) in och ut genom torpedväggen - dvs. den smala och det grövre ledningen även när det är medelfart på ventilationen - är det fullfart och tokvarmt ute så kan den tjocka röret bli varmare - prova om du gasar lite (@ 1500-2000 RPM) kompressorn arbetar fortare och se om den tjocka röret blir kallare.

Dom här bilarnarna har en torkfilter på sugsidan (följ den grova ledningen från torpedplåten till en burk på vägen innan det går till kompressoern) där en del av kondensatet som ännu inte ångat upp i evaproratorn samlar i sig vid låg och mellanfart på ventilationen. - denna bör vara iskall även i botten och det kondenserar fukt hela tiden på utslidan - ja förutom kanske när du kör ventilationen på fullfart och det är mycket hett ute. - är den bara kall i överdelen (kyld av förbipasserande gasströmmen) utan att vara kall i botten vid låg och mellanfart på ventilationen så saknar systemet rätt mycket köldmedel.

är alltihop kallt och fint, kompressorn går långa tider och kanske stannar i korta perioder med lång gång tid mellan stoppen när fläktpådraget är låg - rören i och ut ur evaporatorn är kalla, ja då kan det vara någon spjäll eller annat som inte slår om i värmepaketet som det skall
av PalleV50
Jag tackar för ett mycket utförligt svar, jag är precis hemkommen så jag får kolla allt detta imorgon, mvh Paul.
av PalleV50
Har nu kollat upp hur det var med rören som går in igenom torpeden, det är bara det smala röret som blir kalt. Tyvärr så kunde jag inte hitta något torkfilter, men det konstiga är att jag kan inte höra något klickande från kompressorn? Kan det vara så att det är för lite kylmedia och kompressorn då går hela tiden för att försöka kyla?
av xxargs
Enligt annan länk viewtopic.php?f=31&t=126627&p=1077408#p1077408 så är torkfiltret rätt rejält gömd, om det också gäller din bil vet jag inte men ger en hint var du skall titta i allafall

sitter det knöligt till så är det nästan standard att det får en massa skit på sig, det börja rosta och så småningom gå hål och i väldigt många fall så tappar man köldmediet just för att torkfiltret har rostat hål... - räkna med att det är där läckan finns och om du med ficklampa etc. kan skicka och det är fuktig av olja på filtrets yta så vet du varför du saknar kölmedie...

Eftersom din utlopp på tjocka röret är varm så kommer torkfiltret också vara varm, vi vet också att smala röret är kallt - och av det kan man dra slutsatsen att all flytande R134a hinner koka upp innan det når utloppet ur evaporatorn.

Det är inte ett normal tillstånd i en orifice-system då icke kall tjock rör möjligen kan inträffa när det är hett ute och full ventilation - annars bör det vara kallt till rent iskallt.

att kompressorn inte stannar beror troligen på att det fortfarande ännu kommer så mycket gas att trycket inte blir lågt nog för att stänga av kompressorn - har du provat att varva motorn till ca 2000 rpm en ganska god stund och se om kompressorn släpper - i det läget brukar också tempen gå ned till runt 0 grader C och kanske tom. ger frost på den kalla röret in till evaporatorn innan kompressorn släpper.

troligen har du ganska stor brist på köldmedel - blir det smala röret kallt och kanske tom. under 0 grader (bildar is på röret av kondensen) om du håller motorvarvet en bit upp så indikerar det att kompressorn vart fall gör jobbet och pumpar som det skall.

Vill det inte bryta kompressorn trots att det börja frosta (och mätta trycket går bit under 1.5 bar på sugsidan om man kopplar in sig med manometerstället på lågtrycksidan) så kanske det är problem med lågtryckpressostaten. - vid 1.5 Bar övertryck så motsvarar det ca -4 grader för R134a och med oljeinblandning, värmens tröghet genom rörväggar och oljelager mm. så är det precis att man ser kondens frysa på rören.

enklast är nog att besöka en AC-service - det behöver inte bli dyrt men vid oupptäck icke uppenbar läcka så brukar kylnissen spruta lite olja med speciell färg och sedan fylla upp så att det ger lite kyla i allafall - sedan får du köra i någon månad och därefter vid nästa besök (troligen för att det slutat att kyla...) så är det lättare att leta läcka då fluoriserande olja markerar vad det läcker någonstans (förstärks ofta med UV-ljus när man letar) och sedan en offert i hur mycket det kostar.

man skall också ha klart för sig om en uppenbar läcka hittas så töms systemet på kvarvarande R134a enligt lag-krav och fylls med lätt övertryck med kvävgas i väntan på reparation - får inte fyllas förrän det är reparerat!! dock den utsugna R134a är din egendom och den mängden skall dras av den totala fyllningsmängden när systemet fylls på igen och detta är viktigt att hålla reda på då R134a börjar blir riktigt dyrt...

---

I det läget med tömd AC får du räkna med ganska varmt i utblåsen trots max kyla då då bilar med tänkt fungerande AC inte stänger av varmvattenflödet till värmepaketet ens vid max kyla vilket innebär att utblåsande luft i ventilationsmunstyckena kan var upp till 5 grader varmare än utomhusluften - och ännu mera i krypköer då insugna luften värms extra av motorhuven och värme från kylaren innan det sugs in...

en bil med icke fungerande AC är inte rolig på sommaren... värre än en bil som inte har någon orginalmonterad AC alls.
av PalleV50
Ok, jag tackar för ännu ett bra svar, blir till att besöka en verkstad. Mvh Paul.

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]