Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chroma
#1260510
Vi hämtade ut en V90 T8 dagen innan midsommar.
Sedan har vi åkt runt och upp till Storhogna och Hälsingland.
Påvägen hem till Stockholm så stannade vi till vid OK i Västberga gör att köpa frukost, då när vi svängde av så varnade bilen för låg kylvätskenivå. Uppmaning om att stanna bilen omedelbart.
Vi ringde Volvo on Call som Instruerade oss att fylla på ny vätska trots att vi påtalade att det droppade under bilen och att det såg ut som att det sprutat nåt i motorutrymmet.
Vi fyllde på typ 2 liter.
Varningen tystnade i alla fall så vi gav oss ut på E4 igen söderut men hann inte mer än till Preem vid Bredäng (typ 1 km) nnan varning om att motorn var varm och att vi skulle sakta ner...
Vi svängde av och innan vi stannat så kom en uppmaning om just det att vi skulle stanna bilen omedelbart.
Vi ringde igen och fick bärgare som tog bilen till Segeltorp.
Dom har kollat bilen och det var tydligen en slang som var felmonterad och hade gått sönder.
Bilen har gått drygt 300 mil...

Så nu fungerar den igen efter ett par dagar.
Den höll till Göteborg i alla fall ;-)
Det känns alltid lite ovisst när sådant här hänt och rätt jobbigt när man planerat in en del resor!
Men bemötande från Volvo var bra ändå tycker jag, men att det blir driftstopp på en inte ens månad gammal bil känns sådär.... Även om det var typ 30 grader när vid åkte.

Har någon annan haft nåt liknande?
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1260548
Hade exakt så fast på en XC60 T5 -18. En demobil som vi hade över en helg, hade gått 1 mil när vi fick den. Var ute och provkörde och helt plötsligt så varnade den för just låg kylarvätskanivå, gick ut för att kontrollera och mycket riktigt så rann det under bilen, bokstavligen...

Visade sig att det var en slang i det här fallet med som var felmonterad och brast tillslut. Dock har vi nu fått vår XC60 T5, haft den sedan mars och kört 600 mil och ingenting ännu (peppar, peppar).
av kenjoh4
#1260642
Nya saker kan gå sönder men att vara felmonterade?? Någon som fel instruktioner vid monteringsbandet? När det inträffar på två stycken hur många rullar det då med felmonterade slangar.
av JonnyRocker
#1260788
Jag råkade ut för något liknande under hösten 2017. Min S90 (D4, 2017, FWD, manuell, 3000+ mil) varnade för låg kylarvätska vid flera tillfällen under hösten trots återkommande påfyllning. En första ganska omfattande felsökning på verkstad gav inget. Då problemen inte försvann så lämnades bilen in igen för en större felsökning (motorn plockades isär). Då upptäcktes att en cylinder hade spruckit, sprickan vidgades när motorn blev varm men slöt sig igen när den blev kall. Jag fick en helt ny motor direkt, det tog någon dag. Jag var mycket nöjd med hanteringen av min verkstad - inget strul.
av Chroma
#1261485
Verkar ju tack och lov vara sällsynt :-)
Men när vi sedan fortsatte ner till Österlen började bilen (i höjd med Höör) varna för avgasreningen var nersatt och att vi skulle in till verkstad....
Vi stannade och ringde Volvo On Call direkt.
Under tiden vi vaer där öppnade jag motorhuven och såg att slangen från luftfiltret inte satt på ordentligt.
Gick till en biltvätt runt hörnet som var snälla nog och lånade ut en skruvmejsel.
Satte tillbaka slangen och skruvade åt. Efter ett tag slocknade varningen.
Antagligen slarv vid första lagringen att man missade o skruva åt på verkstaden.
Bara att hoppas att inge skit kommit in i systemet...
av Gorban
#1263108
Jag hade det här problemet för ett par månader sedan. Också en slang som hade lossnat. Mekanikern sa att det var ett känt problem och att han hade åtgärdat ett antal bilar.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]