Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wzaa
Hej,

Helt ny på forumet där jag senaste dagarna suttit och läst runt lite men kände att jag ville skapa en helt egen tråd för att få råd och tips vid nytt bilköp.

Det lutar åt en V60 CC D4 -17 där de flesta ligger i prisklasser runt 279 000kr. Då är de med Business Advanced Summum paketet, har för övrigt ingen aning om vad detta innebär mer än att det låter bra. Läser man på annonserna som ligger ute med detta paket så kan jag tycka att utrustningen ser bra ut.

Kriterier som jag har är att bilen ska ha automat, VOC, AWD och sen helst redan ha dragkrok monterad men annars möjlighet till montering (kostnad?).

Anser ni att det är värt att slå till på en "så pass gammal" modell vad gäller V60 då den ändå funnits ett tag nu om man tänker på utseendet.
Har inte råd att köpa den helt nya v60:n med AWD och dragkrok då det landar på över 400tkr verkar det som.

En till snabbfråga, är det 6 eller 8 stegad automat låda i denna bil jag kikar på?
Stor skillnad på VEA-motor jämfört med den som är i denna?

Kom gärna med råd till en nuvarande audi a3 ägare!
av wzaa
Kom på det, nån som skulle kunna gissa på vad priset kommer landa på för en ny V60 med AWD samt VOC i höst/vinter? Kan man tänka sig att de kommer ner i så lågt som 300-320tkr?
Användarvisningsbild
av fjohan82
V60 CC med D4 och AWD har den gamla 5-cylindriga motorn i kombination med den gamla 6-stegade automatlådan.
8-stegad finns bara med 4-cylindrig motor och FWD i denna bil.
Jag har en V60 MY17 med den senare kombinationen, vilket jag är nöjd med. Dock får man väga in vad man värderar mest.
En avtagbar dragkrok till min kärra kostade drygt 10.000:- att eftermontera.
Sen brukar "man" säga att den sista årsmodellen är den bästa, då alla barnsjukdomar oftast har försvunnit.
Användarvisningsbild
av fjohan82
wzaa skrev: ons 18 jul 2018, 14:28 Kom på det, nån som skulle kunna gissa på vad priset kommer landa på för en ny V60 med AWD samt VOC i höst/vinter? Kan man tänka sig att de kommer ner i så lågt som 300-320tkr?
Svårt att säga, men det är väl bara T6 AWD som är aktuellt i den och ingen diesel med AWD?
Att den motorn skulle nå till den prisnivån tror jag inte riktigt på...
av wzaa
fjohan82 skrev: ons 18 jul 2018, 14:35
wzaa skrev: ons 18 jul 2018, 14:28 Kom på det, nån som skulle kunna gissa på vad priset kommer landa på för en ny V60 med AWD samt VOC i höst/vinter? Kan man tänka sig att de kommer ner i så lågt som 300-320tkr?
Svårt att säga, men det är väl bara T6 AWD som är aktuellt i den och ingen diesel med AWD?
Att den motorn skulle nå till den prisnivån tror jag inte riktigt på...
Ah så den nya v60:n kommer inte med diesel med AWD? Eller aa svårt att säga kanske, man får vänta och se antar jag. Men vore ju trevligt med en nyare modell direkt än att man ska känna sig omodern rent interiört mässigt iallafall.

Ni som kör volvo, har ni någon erfarenhet av V60 CC jämfört med Audi a4/a6 och kan säga något om dessa?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
D3 och D4 kommer med awd v46.
Priset är väl bara att plussa på mellan 10-20 lax mot en Fwd.
Även en CC är nog på väg o kanske visas i vinter?
av wzaa
W.A.P.E. skrev: ons 18 jul 2018, 15:55 D3 och D4 kommer med awd v46.
Priset är väl bara att plussa på mellan 10-20 lax mot en Fwd.
Även en CC är nog på väg o kanske visas i vinter?
Lååååång väntan, men kan vara värt det! Får kanske försöka hålla köpfingrarna i styr tills dess då.

Ska troligen åka förbi volvo handlare för att provköra en V60 CC -17 eller 18 för att få själva känslan.

Tack för informationen!
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]