Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av marcusjj
Halloj!

Har ett litet problem med min framruta som jag stör mig på. När det börjar regna och jag sätter på vindrutetorkaren så blir de liksom som ett "lager" vatten kvar på rutan. Detta lagret försvinner om jag slutar torka (har uppehåll i 2-3sec) men återkommer precis när torkaren dragit över rutan.

Jag har dock inte detta problemet när det spöregnar och torkaret har körts ett tag.

Någon som vet om man kan polera upp framrutan på något sätt så att detta kunde bli bättre?

Tack på förhand!
av s60awd
kanske dags att byta torkarblad?
av matzen10
Antingen är det torkarbladen eller så är det vax på rutan!

Du skulle kunna fukta en trasa med T-Röd och tvätta rutan och se om det blir bättre!

Kom på en annan sak; Har du någon tillsats i spolarvätskan? Tänkte om det kan bilda den där "filmen" på rutan.

Förresten kan du allt ha i en skvätt T-Röd i spolarvätskan då och då! Det drar rent slangarna och sedan rutan.

M V H
---> Matz
av marcusjj
Tack för svaren!

Torkarbladen är det inget fel på tror jag för de byttes för 8 månader sedan.

tvätta rutan gjorde jag för en månad sedan och det blev iofs bättre, men det kom ju tillbaka snabbt tycker jag.

Tillsatser mer än spolarvätska och vatten har jag inte.

Ska se om ja kan tvätta den extra noggrant nästa gång ja tvättar bilen :)
av Addekarlsson
Bytt torkare för 8 månader sen? Låter lite som att dom kan ha torkat, speciellt om det är lite billigare kvallisort. Jag byter torkare 2 gånger om året, just för att förhindra att dom ska torka ut, med följd att dom beter sig precis som du beskriver.

Mvh/ Adde
av marcusjj
Addekarlsson skrev:Bytt torkare för 8 månader sen? Låter lite som att dom kan ha torkat, speciellt om det är lite billigare kvallisort. Jag byter torkare 2 gånger om året, just för att förhindra att dom ska torka ut, med följd att dom beter sig precis som du beskriver.

Mvh/ Adde
Aha, man kanske borde byte dem snart då. Förr har jag aldrig bytt mer än 1 gång om året eller när dom betett sig knasigt. Just nu trodde jag det var något konstigt med rutan, men det kanske bara är torkarbladen.

Kan man testa och fetta in dem men någon matolja eller är det bara att köpa nya direkt? Ekonomin e lite snål nu när alla försäkringar ska betalas och skatten å hela köret (dum som man är har man inte lagt undan så mycket som man tänkte sig göra)

EDIT: såg att de endast kostade 39kr st på biltema. kanske får köpa ett par då.
Användarvisningsbild
av vetten
Om du ska köpa på biltema så köp inte dom billigaste utan testa dom "nya" flata Torkarbladen, kostar under 100:-/st kör själv med dom, mycket tysta och följer rutan mycket bra återstår bara att se hur dom funkar i vinter men eftersom det inte finns en massa metall-leder som kan isa ihop så tror jag att dom kommer att funka bra men det får vi se i vinter
av marcusjj
vetten skrev:Om du ska köpa på biltema så köp inte dom billigaste utan testa dom "nya" flata Torkarbladen, kostar under 100:-/st kör själv med dom, mycket tysta och följer rutan mycket bra återstår bara att se hur dom funkar i vinter men eftersom det inte finns en massa metall-leder som kan isa ihop så tror jag att dom kommer att funka bra men det får vi se i vinter
Dessa är de ändå som finns:
850 9.91-7.97 Torkarblad Höger 535 mm 39,00 kr
850 9.91-7.97 Torkarblad Vänster 535 mm 39,00 kr
850 9.93-7.96 Torkarblad Vänster 535 mm 39,00 kr
850 9.93-7.96 Torkarblad Höger 535 mm 39,00 kr
850 9.97-7.98 Torkarblad Höger 535 mm 39,00 kr
850 9.97-7.98 Torkarblad Vänster 535 mm 39,00 kr

Vilken av dessa är de som är bra?
Användarvisningsbild
av Funk
Et par droppar diskmedel i spolarvätskan, speciellt om man kör T-Röd som inte innehåller rengöringsmedel hjälper till att hålla rent både blad och ruta.

/Thomas
Användarvisningsbild
av uno83
marcusjj skrev:
vetten skrev:Om du ska köpa på biltema så köp inte dom billigaste utan testa dom "nya" flata Torkarbladen, kostar under 100:-/st kör själv med dom, mycket tysta och följer rutan mycket bra återstår bara att se hur dom funkar i vinter men eftersom det inte finns en massa metall-leder som kan isa ihop så tror jag att dom kommer att funka bra men det får vi se i vinter
Dessa är de ändå som finns:
850 9.91-7.97 Torkarblad Höger 535 mm 39,00 kr
850 9.91-7.97 Torkarblad Vänster 535 mm 39,00 kr
850 9.93-7.96 Torkarblad Vänster 535 mm 39,00 kr
850 9.93-7.96 Torkarblad Höger 535 mm 39,00 kr
850 9.97-7.98 Torkarblad Höger 535 mm 39,00 kr
850 9.97-7.98 Torkarblad Vänster 535 mm 39,00 kr

Vilken av dessa är de som är bra?
Här har du de flata, bara att välja rätt längd.
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=118034

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]