Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag letar efter idéer om vad som kan vara fel med en släktings DIM.

Jag hoppar lite i händelserna: DIM har varit uttagen, rentvättad och fullständigt omlödd av utbildad reparatör i esd-skyddad miljö.

Nu tillbaka till historian och felbeskrivningen :-)

Förra helgen slocknade släktingens DIM helt.
Den sitter i en V70 från -02 (japp, ökända för att detta år lyckats ha en omsmältningsprocess som skapat fler taskiga lödningar än sandkorn på en normal badstrand). Instrumentet har fungerat lite av och till de senaste dagarna fast mindre och mindre.

Månaderna innan hade färddatorn börjat krångla.
Då jag haft en V70 av samma årsmodell (med liknande problem) plockade vi ur DIM, med -polen bortkopplad, och lämnade den till en kollega som är utbildad kretskortsreparatör.
Han lödde om alla komponenter och kontaktdon.

Efter detta monterade vi in det igen men det funkar fortfarande inte, förutom några korta stunder då mätarna fungerade.
Det enda som lyser vid läge ll är motorfel och bälte, innan motorn startas.
Man kan se mätarställning och växellådans läge (automat) svagt.
Kollegan mätte igenom säkringarna på kretskortet samt konstaterade att samtliga lampor med svart sockel var trasiga, gröna och gråa var okej.
Även indikeringen för hellyset fungerar.
Transistorn, med den stora kylplåten, kändes varm när vi tog ur instrumentet. Vad driver denna, mer än led:ar?

Letar idéer för vidare felsökning.
Några förslag?

Tack på förhand
/Uffe

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]