Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mbp
Först, jag kan inte speciellt mycket om bilar -- därav mina frågor.

Min bil har nyligen varit på service, där man bland annat konstaterade att hjullagret (vänster, fram) är trasigt. (Det lätta oljudet vid körning blir också något tydligare när man svänger åt vänster i högre hastigheter.) Nu hade de inte tid för att snabbt fixa problemet. Samtidigt måste (!) jag till veckan göra en längre bilresa (150-200 mil).

Min fråga: går det bra att köra med bilen trots det trasiga hjullagret eller är det bäst att hyra bil?

Novisfråga: vad kan i värsta fall hända under en längre resa med trasigt hjullager? Jag har en S80 av årsmodell 2004.

Jag gissar att jag hitintills kört ett antal hundra mil med trasigt hjullager.
av MickeM
Omöjligt att svara på.
Det kan hålla +1000mil med oförändrat missljud och det kan nypa och bli våldsamt värre första kilometern.

Jag tror mer på första alternativet dock, men...
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Det är ett lotteri hur ett lagerfel utvecklar sig, på en gammal Kia Sorento vi har i familjen gick lagret från att ha varit knäpptyst till totalhaveri (hjulet gick att vicka flera centimeter) på bara ca 50 mil.
av Malmstroem
Ett hjullager går inte från friskt till totalhaveri på 50 mil. Det är en del stål som ska nötas bort. Det är dock fullt möjligt att det gör sönder 50 mil efter du märkt att du har problem.

Jag skulle personligen inte ge mig ut på långkörning med ett dåligt hjullager. Om jag däremot behövde ta mig hem skulle jag troligen köra. Väldigt försiktigt...

Jag fick ett hjullager bytt i Zell am See för dryga två år sedan (på en Audi som gått 3500 mil...). Det lockade inte att köra hem med ett dåligt lager.

Enda gången jag fått bilen fixad på en porschverkstad. :-)
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Malmstroem skrev: ons 11 jul 2018, 23:09 Ett hjullager går inte från friskt till totalhaveri på 50 mil. Det är en del stål som ska nötas bort. Det är dock fullt möjligt att det gör sönder 50 mil efter du märkt att du har problem.
Du läste inte mitt inlägg så noga, jag skrev aldrig att det gick från friskt, utan när det började låta.
Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]