Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Nästa bedrövelse....... Startade bilen i söndags kväll. Som en klocka! :D
Men.................. Var nog lite optimistisk när jag trodde att jag kunde dra grenröret och turbon åt sidan, så jag drog av stålomspunna slangen för olja till turbon.... :roll: Fullkomligen forsade olja under bilen när den var igång. :???:
Så fort har jag nog aldrig stängt av en bil förr.
Bara beställa ny det. Kostar 700 kr inklusive 4 st kopparpackningar. *suck*
Men men, bilen går i alla fall, och det är jag glad för. Så ikväll monterar jag nya oljeslangen, sen ska bilen köras igen. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av nisse
tur att det ordnade sig till slut :D
av Addekarlsson
Yepp, jag är jätteglad att bilen går iaf. :D

Ska bara ta itu med nästa problem, och det är varför kamremmen inte håller sig ordentligt på rullarna. Den kryper frammåt, så den ligger ca 5 mm utanför löprulle, brytrulle, spännrulle och båda kamdreven.... Enda som håller den på plats är kamremskåpan.
Detta sker alltså trots att styrringen sitter nere på svändhjulsdrevet som den ska....

Men det är petitesser i jämförelse med en blåst toppackning. :D

Kanske nån har tips på varför min kamrem kryper så där?

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
Nytt oljerör till turbon monterades igår kväll, samt så fyllde jag på 1½ liter olja, som den hann pressa ur sig på den korta stund den var igång i söndags kväll, innan jag upptäckte oljeflödet under bilen.
Efter montering av oljeröret så startades bilen igen. Som en klocka, utan oljesöl denna gång. :D Då kommer nästa problem.... *suckar tungt* Så *censur* less på detta skruvande nu, som inte gjort annat än strulat...
Kamremmen skär igenom kamremskåpan... Bara stänga av igen, och plocka kåpor. Står framför bilen och tittar länge, men finner inget. Ringer till anders__j här på forumet, som brukar kunna ge mig snilleblixtar när jag har idétorka. Hepp, han satt på tryckeriet. Ut igen och titta mera i väntan på att han ska ringa. Kollar från sidan denna gång, för att se vart det inte linjerar i remmen.
Ser fint ut vid första anblicken. Va f*n, börjar jag tänka... Då ser jag det... Ve och fasa! Hade kunnat bli dyrt det där..... Riktigt dyrt alltså... Jag har ju för bövelen inte dragit åt bulten till spännrullen!!!!!! Den satt bara i några gängor! :?
Ja ja, då var problemet löst iaf. Bara dra åt den, och sen dra runt motorn några varv manuellt, för att se att remmen inte kröp längre... Så det finns kraftiga nackdelar med automatisk spännare till kamremmen...

Men nu är bilen igång och körd utan incidenter, och ingen är gladare än jag. Vill inte veta vad detta kostat, men ca 12 000 kr totalt för allt, mina misstag inkluderade. För att byta en sketen toppackning? Sanslöst. Skaffa aldrig en 16 Valve Turbo, om ni inte har gott om pengar... :D

Idag har jag äntligen kört min bil till jobbet, och det var typ hur skönt som helst att få köra den igen. :D

Over and out for now!

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
Nya fälgar monterade för några veckor sen. Har haft lite strul med uppladdningen av bilder till min hemsida, därför kommer bilderna så sent.

Men här är dom nu iaf. :D
PCW 7*16" är fälgarna, anpassade för 850-S/V70 m.fl, så jag ahr även 25 mm spacers monterade, för att inte allt ska ta i fjäderben och hjulhus mm.
Däcken är Nankang 205-55-16 med hastighetsindex 230 km/h.
Nästa uppsättning sommardäck kommer bli 225-50-16.

Bild
Bild
Bild

Har även tonat bakljusen lite. Men det vart för mörkt, så jag ska tvätta av dom igen, och tona om dom. Vill ha dom lite ljusare.
Ska försöka få tid att montera den rökfärgade solfilmen snart oxå.

Sen kommer nästa projekt. Ska måla bromsskivor och bromsoken o bilens färg, samt montera "klistermärken" på oken som det står volvo på. Dessa klistermärken är anpassade för den värme som uppstår i bromsok, och beställda i usa. 6 st kostade inte ens 100 kr med frakt på http://www.ebay.com :D Intresserad av såna? Sök på caliper stickers, så borde du hitta såna. :D

Mvh/ Adde
av Roffy
pen bil, men den trenger et sett med 18" felger.... bra du fikk bort de EU-skiltene ...... 8)

vi trenger bilder av dash og interiør pluss under huven og sett bakifrån... :D
av Addekarlsson
Tackar för det Roffy! :D

Men nej, det blir inga 18" fälgar. Vill inte ha så stora fälgar, för när jag tittar på min bil, vill jag se en bil. Inte en massa fälg bara. Så större än 16" tror jag inte kommer på min bil. Kanske 17" nån gång, men det blir senare i så fall. :D

Mera bilder kommer, bara det blir väder för en ordentlig tvätt av bilen. Den är så skitig nu att jag vägrar ta kort på den för tillfället.
Men jag ska ordna korten du efterlyser på den. :D
Under tiden, så finns det några bilder på min hemsida, om du klickar på min www-knapp här under.

Mvh/ Adde
av Roffy
ja plenty bra bilder der ja... var pent interiør...... er vel ca samme dash som 740??

hva slags soting er det på disse lyktene ??? det var tøft !!!

Bild
av Addekarlsson
Nej, instrumentbrädan skiljer en del från 740. Dels har jag träinlägg infällda i instrumentbrädan, sen så ser luftutblåsen till sidorutorna annorlunda ut. Sen är det lite till som skiljer. :D

På den 740in är det helt vanlig solfilm jag lagt på lyktorna. :D Fick lite över när jag monterade solfilm, och fick idéen att jag skulle göra så. :D
Men det var inte kul att ta bort det när man hade haft lyset på... Klistret brände fast ordentligt.

Mvh/ Adde
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Motorras efter abs kontakt hoppat ur

Varför lossades kontakten och ungefär […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]