Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har en V70 2005 som hade en del problem med bromsarna bak när jag köpte den. allt från vibrationer vid inbromsning till varma fälgar och tillslut låsning av bromsoken.

Bytt allt som går att byta, Bromsok, skivor, belägg, bromsslang, bromsbackar, expander och tillbehör, you name it.
Men båda bakbromsarna ligger på lite, lite fortfarande. Fälgarna blir varma/ljummna efter en stund och bilen vibrerar bak vid motorvägskörning.

Min första misstanke var att handbromsmekanismen på något sätt ställde till det så jag plockade av allt som hade med handbromsen att göra på båda sidorna men ingen skillnad.

Märkte dock att det fanns ett motsånd när jag luftade båda bakbromsarna som inte fanns fram, körde med en bromsluftare från biltema med backventill och fick trycka rätt hårt på bromspedalen för att det skulle komma ut någon bromsvätska.

Vad kan detta bero på? Kass Huvudbromscylinder? skit i bromsledningarna?

Djupt tacksam för era svar.

MVH
Mange
Kan vara så att någon "okunnig" har använt slangtång, eller ännu värre svetstång på bromsslangarna. Då brister oftast Corden i slangen och kan bli till en slags strypning
Vilket kommer att reducera bromsvätska så tryck. Kan också inträffa att man "misshandlad" bromsslangarna genom att låta bromsoken hänga fritt i slangar Na vid ex bromsskivebyte . Kan oxå va felmonterade dvs att slangen är liksom vriden. Kan oxå lätt ske vid skivbyte om man inte är vaksam.
Det kan du enkelt kolla själv genom att okulärbesikta båda slangarna genom att se så de tunna refflorna på slangen är så att säga "raka". Finns de ingarefflor så är det garanterat tryckt vit el gul linje m text. Hur som så ska man kunna se den rakt. De får inte va "tvistad" då stryps flödet vid trycksättning. Har varit med om att de kan även hindra returflödet o då får man lite anläggande broms efter tömningskärl. Ett tips i alla fall
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]