Tyvärr saknas ju en bra funktion med "multipla citat" här, men jag vill ge några kommentarer.
Steff 99 (och XC90_Executive): RR Sport V8 S/C syftar nog på Range Rover, inte Rolls Royce. Så det är ju en relevant jämförelse. Men XC90_Executive formulerar sig som om denna bil vore en måttstock, då XC90 "till och med" slår RR. Om vi nu skall tala om måttstockar i SUV-klassen, vad gäller effekt och snabbhet - vilket iofs är fullständigt vansinnigt - så är det väl snarare Porsche Cayenne Turbo S som gäller, 520 eller 530 hästar, vilket det nu var. Strunt samma.
Skoda: Kan omöjligen bli ett premiummärke på bara 10 år. Även om man har gått från skräp till en mycket bra bil, så betyder inte det att den utvecklingen fortsätter linjärt. Att slå sig in som en äkta premiumtillverkare är väldigt svårt. Och att Skoda skulle konkurrera med Audi, när de är i samma koncern och har VW emellan sig på "premiumskalan", är omöjligt. Man måste profilera sig mycket starkare, kanske tävla mer, m.m. Annars blir man ingen premiumtillverkare. Och som någon påpekade, det finns en massa andra lyxmärken i den koncernen.
---
Tillbaka till Volvo och BMW. En sak som ständigt slår mig, är hur mycket ny teknik BMW presenterar i jämförelse med Volvo. Volvo är i första hand en "follower". Självklart blir det inte alltid rätt med BMW:s nya teknik, men ganska ofta verkar det som. Dessutom handlar den väldigt ofta om just körteknik, som i förlängningen ofta innebär aktiv säkerhet. Det är detta som tar utvecklingen framåt, och som för mig är en del i premiumgrejen. Bara idag såg jag ett nytt exempel på teknik från BMW på AMS hemsida:
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=56882
Så länge Volvo fortsätter som follower på alla områden utom säkerhet, kommer jag aldrig att betrakta dem som absolut toppmärke, dock ett "högt rankat" märke i alla fall. Volvo är en bra bil, men saknar det där lilla extra i fråga om teknik som tyskarna alltid presenterar. Och sedan några år även japanerna...