Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Vi har nyss köpt oss en V70II, har sen tidigare V70I och S60. Första jag felsökte var Broms LED som lös svagt i bakre stolpe. För att komma åt var man tvungen att dra ner hela inredningen på bakdörren vilket tyvärr bröt av en massa plastdetaljer. Nu undrar jag såklart, ska det verkligen vara så svårt att byta en lampa? Är det så i resten av bilen med? Man måste mer eller mindre lämna in den så snart en lampa går?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Du skriver bakdörren, men du menar väl bakluckan?
Eftersom bromsljusen är en LED-modul krävs lite mer rivning för att komma åt skruvarna.
Men alla lampor är inte såå jobbiga att byta.
av snowman
fjohan82 skrev:Du skriver bakdörren, men du menar väl bakluckan?
Eftersom bromsljusen är en LED-modul krävs lite mer rivning för att komma åt skruvarna.
Hehe ja, bakluckan.

Men visst sitter det vanliga glödlampor också i den där lampmodulen? Min uppfattning var att hela inredningen på bakluckan måste ner för att komma åt det?
Användarvisningsbild
av fjohan82
snowman skrev: mån 09 jul 2018, 00:09
fjohan82 skrev:Du skriver bakdörren, men du menar väl bakluckan?
Hehe ja, bakluckan.

Men visst sitter det vanliga glödlampor också i den där lampmodulen? Min uppfattning var att hela inredningen på bakluckan måste ner för att komma åt det?
Ja det är dim- och backljus som sitter i luckan.
Instruktionsboken rekommenderar verkstadsbesök för byte av dessa, så det är nog en del som måste rivas bort för att komma åt.
av snowman
Hmm, ja och så kan vi ju inte ha det. Får kolla med min lokala verkstad om jag kan gå med när de ska ta av den så jag kan se hur det verkligen ska gå till.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Själva borttagandet är lätt, men risken att clipsen går sönder i luckan är stor som du märkt :/ Köpte på mig ett gäng för när jag ska ta bort den som ligger och skramlar efter första gången jag rev

Dessutom har limmet släppt bitvis på insidan.
av snowman
Ja, det sitter en hel del plastpiggar i hållare i själva inredningen som sitter på bakluckan. En del av dessa pinnar gick av, såg även att 1 av dem gick i sönder i själva hållaren på inredningen med, misstänker att den blir svår att laga.

Piggarna går in i själva luckan i små hål och i den hålen sitter det vita plasthållare, samtliga av dessa gick sönder och dum som jag var så plockade jag inte av dem innan jag monterade dit igen vilket medföljde att en del av dem åkte in inne i bakluckan. Tyvärr är inte baklyckan fullt öppen så jag misstänker att vissa plast delar kommer jag aldrig få ut.

En pigg på själva plasthandtaget gick faktiskt också av men jag ser ingen direkt fördel med den piggen då handtaget ändå skruvas fast med 2 skruvar.

Så det jag behöver byta ut är dels piggar men även de små plasthållare. Sen får jag se om den hållare i inredningen går att laga. Limma är troligen ingen bra ide då piggen kan gå av och då står man där med fastlimmad pigg som är bruten.

Det finns iallafall 2 grövre vita plastpiggar, de verkar hålla mycket bättre.

Ställer mig frågande till hur detta verkligen ska gå till, känns ju inte riktigt möjligt att dela och sätta ihop det utan att ha sönder något.

Jag ska in till verkstad i nästa månad, då ska jag få gå med och se hur de får av det och hur de monterar tillbaka. Får hoppas jag lär mig något så jag faktiskt kan byta lampor själv.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Precis som StefanN säger, man byter dom väldigt sällan. Man byter till Vparts backljus/liknande en gång, sen är det bra ;p

Om man inte har oturen som du hade nu då, att LED-slingan är dålig.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]