Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är ny på forumet men hoppas få lite hjälp ändå :)

Jag har en XC70 2008 D5. Bilen har under lång tid sporadiskt stannat för att sedan starta igen. Det har ibland gått månader mellan gångerna. Nu kommer felen oftare ibland flera ggr/dag. Jag kan inte säga att jag märkt att det beror på väderlek eller tid bilen varit igång eller något annat.
Bilen har gått 20 000 mil och har gjort 18000 mil service.
Enda felkod jag kunnat se med biltemas felkodsläsare 15-1369 är P0073 (utetempgivare nivå hög) detta fel kom efter den va inne hos mekanum för reparation av mindre skråmor fram och bak (tror man bytte kofångare fram och bak) men felet med motorstopp kom tidigare.
Låter logiskt och det ska hursomhelst åtgärdas tack för svar. Finns det elschema tillgängligt för oss amatörer ?

En tanke bara kan detta givarfel vara hela felet ? Alltså att den stannar pga detta. Jag hade även problem innan jag upptäckte att det va fel på tempgivaren.
En koll i elschemat för en 2011 D5 visar att ECM har fyra olika temperaturgivare.
  • Kylvätsketemperatur.
  • Bränsletemperatur.
  • Temperatur och tryck i insugningsröret.
  • Yttertemperatur i backspegeln.
Så visst finns yttertemperaturen med i systemet, med den givare som sitter i backspegeln på förarsidan.
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]