Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
m2c skrev:Jag vet inte när de bytte till den nyare typen som ska gå hela tiden. Men 28psi ligger ju precis över 0 grader så det är ju som det ska https://www.agas.co.uk/media/2606/r134a-pt-chart.pdf

Har du koll på hur mycket högtrycket ligger på? Alternativt om du inte har någon mätare för den kanske du kan mäta något högtrycksrör med termometer. Om den ligger för lågt så kan du ha gasbrist. Går kylarfläkten föresten när du kör acn, och isåfall går den på högfart?
Har en grilltermometer. Den går nog att använda. Tar pumpen skada om den går hela tiden om det är den varianten som ska stänga av då och då? Du menar att röret/gasen ska hålla 50-80°C om jag fattat rätt? Kylarfläkten går inte.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av MickeM
Jag är ganska säker du har du har varianten som skall gå och stoppa.
Min v70 2005 har det, och alla upp till 2007 vad jag vet.
Sannolikt har S80 lika av samma årgångar, men inte helt säker.

Vad V70II och S80N har =???
av m2c
Anledningen till att den går hela tiden samt att kylfläkten inte startar skulle kunna vara köldmediebrist. Då blir det aldrig så kallt i evaporatorn så systemet måste vila. Och aldrig så varmt i kondensorn så fläkt krävs. Testa mäta med din grilltermometer. Är det dålig värme där så testa slå i en halv flaska envirosafe och se om det blir kallare i bilen.
Användarvisningsbild
av GLIZ
m2c skrev:Anledningen till att den går hela tiden samt att kylfläkten inte startar skulle kunna vara köldmediebrist. Då blir det aldrig så kallt i evaporatorn så systemet måste vila. Och aldrig så varmt i kondensorn så fläkt krävs. Testa mäta med din grilltermometer. Är det dålig värme där så testa slå i en halv flaska envirosafe och se om det blir kallare i bilen.
Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]