Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SBergdahl skrev:Ett run flat är ju inte samma däck. Det är ett från fabrik förstört däck ;-)
Håller med!
Plus att du inte har nytta av Runflat på Volvo då deras fälgar inte har sk. dubbel-hump vilket behövs om du skall köra på dessa däck tomma (BMW har detta, även deras påhitt med RF-däck). Annars kliver de av fälgen som vilket tomt däck som helst.
Har fått Michelin Crossclimate monterade och kört med dem någon vecka. Skillnaden i däcksljud mellan de tidigare sommardäcken (Conti PremiumContact 5) är stor: Michelindäcken är mycket tystare på den dåliga, finska asfalten. Körmässigt märker jag ingen skillnad. Jag bad återförsäljaren prova bilen med Crossclimate och hans reaktion var "varför levereras inte bilen med dehär däcken?"
Leif1965 skrev: lör 07 jul 2018, 12:18 Har fått Michelin Crossclimate monterade och kört med dem någon vecka. Skillnaden i däcksljud mellan de tidigare sommardäcken (Conti PremiumContact 5) är stor: Michelindäcken är mycket tystare på den dåliga, finska asfalten. Körmässigt märker jag ingen skillnad. Jag bad återförsäljaren prova bilen med Crossclimate och hans reaktion var "varför levereras inte bilen med dehär däcken?"
För att de, som tidigare påpekats, inte faktiskt är sommardäck (eller vinterdäck). Min bil är mycket tystare med vinterdäcken den också.
Blir svårt att bedöma när bara däcksfabrikat anges men inte bilmodell (XC90 kontra V90CC, V90 kontra V90R-design, etc) och i kombination med hjulstorlek. Nästan hur långt är ett snöre.
Då gör du helt rätt, utgå från vad du prioriterar.
För vanlig körning fungerar alla märkesdäck utan några problem.
De här Michelin CC kan du hitta tester på om du söker lite, ska vara ett sommardäck men med viss anpassning för sämre väder dock inte ett åretruntdäck för vinter.
Jag citerar Michelin själva: "Det unika V-formade däckmönstret ger grepp i snö under däckets hela livslängd"
Visst, inget vinterdäck, och i däck tester presterar det inte bland deras egna "riktiga" sommardäck. Beror säkert på var man bor, t.ex. norra Norrland skulle det kanske fungera. Jag som bor i Skåne skulle välja ett annat Michelin däck. Jag gillar Michelins däck, men skułe inte själv välja detta.
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]