Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen!

Ny dag, nya problem. Jämna plågor alltså!

Idag när jag skulle till affären med många flaskor upptäckte jag att den gula infosymbolen uppe till vänster om h-mätaren för avgasreningen lyser konstant. Märkte också att den förhöjda tomgången vid kallstart var borta. Motorn startade som vanligt men utan förhöjd tomgång i ca: 15-20 sek. Har aldrig inträffat tidigare.

Var nere och rotade vid startmotorn i går och kan ha kommit åt något av misstag. Har kollat slangar mm, men allt tycks sitta som sig bör.

Någon som har en idé?
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Bra tanke, StefanN. Gjorde många startförsök när jag felsökte i samband med att motorn inte ville starta. Tyckte jag hörde bränslepumpen surra vid startförsök (om det var bränslepumpen jag hörde, vill säga). Mycket möjligt att det är relaterat till startförsöken. Skall kolla tändstiften och köra en längre sträcka i morgon. Tack för svar.
Vissa fel sätter bilen när de har hänt. Sen kan den radera koden om man kört ett antal fullständiga cykler, som brukar definieras som att bilen måste ha startats med motortemperatur under 40°C och varit igång en viss tid med temperatur över 80°C. Har (exempelvis) sex sådana körcykler körts utan att felet kommit tillbaka raderas det igen.
Men motorrelaterade koder går oftast att radera med en app i telefonen och någon OBDII-adapter.
Hej igen,

Då var jag ute och körde en längre sträcka i helgen. Bilen gick bra utan minsta störning så jag beslöt att köra på trots att den gula motorsymbolen för avgasrening lyste konstant. Symbolen lyste konstant hela tiden under färd och efter flera starter.

Var nyss på verkstad och beskrev ärendet för mekanikern. Han hade dock inte tid att avläsa eventuella felkoder, men jag fick en 10 mm nyckel för att skruva bort jordkabeln på batteriet och vänta en kvart. Därefter skruvade jag tillbaka kabeln och startade motorn. Döm om min förvåning när även till sist den gula motorsymbolen slocknade. Pratade därefter kort med mekanikern som också trodde att fekloden (motorsymbolen) med all sannolikhet hade uppkommit i samband med de många startförsöken (precis som du föreslog StefanN).

Tack för att ni tog er tid att svara Stefan och Persson!
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]