Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av My19
Hej går i tankar att beställa en ny bil!
Har varit inne på konfiguration några kvällar och nu byggt ihop en V90 som jag vill ha.

Det är denna D4 AWD
DE285BFF-D202-4A2C-B9FB-A6EADB33A440.png
DE285BFF-D202-4A2C-B9FB-A6EADB33A440.png (116.59 KiB) Visad 1685 gånger
Tycker ni jag saknar något i specen? Är det något man kommer ångra sig om man inte tar med osv!

Slutligen vad kan man ha för prutmån på en sådan bil? Hur mycket rabatt lyckades ni få på era bilar?

Tacksam för svar

/ My19
Användarvisningsbild
av grillchips
Flyttade tråden till rätt avdelning. // Mod
Användarvisningsbild
av grillchips
Prutmån är svårt att säga, många faktorer som kan spela in men du kan även ha "tur". Jag fick mellan 9-10% på hela köpet som förstagångs-köpare hos handlaren utan inbyte.
Tips är att läsa lite i denna tråd där offerter diskuteras:
viewtopic.php?f=79&t=125095
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det finns lika många tankar kring "måsten" på tillbehörs sidan, som det finns potentiella köpare....

Stryk navigation och parkeringskameran och lägg till Teknikpaketet istället.
Då får du dynamiska strålkastare och smartphone integr. för 2000:-.
Jag hade dessutom lagt till:
Stänkskydd fram och bak
Intellisafe Surround
Rattvärme, men det verkar inte finnas som separat tillbehör, vilket innebär att ett klimatpaket måste läggas till.
Om man är två som delar på bilen är elstol med minne praktiskt.

Det går att fortsätta med fler saker och motiveringar... :-)
av V70_2005
360 kamera saknas.

Red key kan man lägga till i efterhand tror jag så måste du inte ha en extra nyckel (på XC90 följer tre nycklar med) kan du vänta.

Park assist har jag fortfarande inte lyckats få till en vettig parkering med (har bara försökt några gånger dock), så den skulle jag också klara mig utan. Behåll dock sensorer fram och bak vilket är viktigt i en sån här lång bil.

Panormaglastaket märker jag inte av när jag sitter i fram, antar att det är mest för baksätespassagerarna (även om inte barnen gör direkt vågen där bak över detta när vi är ute och kör) så det är svårt att veta hur värt det är pengarna. Däremot solgardinerna i sidorutorna använder dom mycket och verkar uppskatta.

Intellissafe surround som någon sa är jag lite osäker på vad som ingår i men om det är blind spot etc är det en bra grej.

Sen gillar jag HUD'en väldigt mycket så om jag skulle köpa en bil för en halv miljon skulle jag inte kompromissa där. Rattvärme är också en oväntat bra grej.
av Xanthopteryx
Jag skulle personligen lätt stryka glastaket (om inte annat för att det är skitdyrt att byta om du får spricka, av stenskott till exempel) och köra HUD, 360, elföraratol med minne, automagiskt insynsskydd och rattvärme. Som nämnts teknikpaket, och kolla lite i de olika paketen. Det är ju lite ändrat mot nu men... Skall se om jag får fram vår spec. Plastmattor också ja.
Sedan är ju electric silver snyggast ;-)
Red key, den kan du lägga till i efterhand... Typ, vad får jag för pris på....
Fick min för en tusenlapp.
av Xanthopteryx
Vi tycker vi är extremt nöjda med valet av utrustning. Känner inte att jag saknar något egentligen och det vi har, det nyttjar vi.
Paketen skiljer ju lite i dag dock vet jag men detta var när vi beställde våren -17 för årsmodell -18 som levererades i september -17.

Priset känner jag mig rätt nöjd med trots alls. Vi fick lite annat stöd på vägen också som man kan räkna in som en slags rabatt också.
Bil_1.PNG
Bil_1.PNG (24.06 KiB) Visad 1548 gånger
Bil_2.PNG
Bil_2.PNG (36.2 KiB) Visad 1548 gånger
Bil_3.PNG
Bil_3.PNG (29 KiB) Visad 1548 gånger
av Flajjan
Den stora glastakluckan gör att det blir väldigt varmt i bilen. Hade glastak på min förra V90, ska inte ha det på nästa bil.
Hade även Automatiskt överdragsskydd, det kommer jag oxå att skippa på nästa bil, funktionen är tveksam, verkstadskillen visade hur man "ska" sätta fast skyddet i clipsen, inte alls som på tyska motsvarigheterna.
Gummimattorna är inte i närheten av dom som fanns i V70, dessa hade jag oxå skippat och levt med kladdiga tygmattor som jag bytt en gång per år. Gummimattor ska samla skräp/grus, dom i V90 tillåter för mycket att hamna utanför.
I övrigt hade jag haft en liknande spec som business adv ovan.
Kanske skulle skippa några tillval - man blir fartbilnd när man tittar på vad man "måste/vill/borde ha" Har haft högspecad V90 och lågspecad XC90, XC90 efter V90, saknade inte alla lullull manicker och knappar - allt blir vardag efter en månad..
Min nästa bil blir en T8 om man kan köpa dom som momentum, annars blir det en D4/T5awd momentum, eller vad dom kommer heta, dragkrok, teknikpaket, voc, evt blis, stänkskydd fram och bak - tygklödsel är ett måste, så trött på att svettas i skinnstolar. Skinn är snyggt och ger en trevlig känsla, det ser premium ut, men det blir satans varmt, jag går alltid med blöt rygg när jag sitter länge i bilen, det är INTE premium..
Oj vad trist jag låter :-/ :-o
Användarvisningsbild
av fjohan82
Flajjan skrev: fre 06 jul 2018, 08:07 Min nästa bil blir en T8 om man kan köpa dom som momentum, annars blir det en D4/T5awd momentum, eller vad dom kommer heta, dragkrok, teknikpaket, voc, evt blis, stänkskydd fram och bak - tygklödsel är ett måste, så trött på att svettas i skinnstolar. Skinn är snyggt och ger en trevlig känsla, det ser premium ut, men det blir satans varmt, jag går alltid med blöt rygg när jag sitter länge i bilen, det är INTE premium..
Oj vad trist jag låter :-/ :-o
Finns det inte stolar med fläktar i?
Det har ju till och med Renault i Talisman...

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]