Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GustavG
Jag provkörde två identiska V70 2.5 FT 2009 idag. Den ena bilen hade ett tydligt tickade ljud som följer motorvarvet. Bilen var väldigt välskött och välservad. Visst var det en ventiljustering i serviceprotokollet för etanolmotorn? Jag har läst att den justeringen togs sen bort helt från serviceprotokollet. I övrigt var det en jättefin bil men ventilticket avskräckte mig. Några åsikter om tickandet?
Användarvisningsbild
av frasse4
Vad jag hört var ventiljusteringen främst för att spelet över tid minskade, dvs inte att spelet blev för stort med ventiltick som följd. Normalt väsnas spridarna ganska mycket på dessa.
av GustavG
Jag har svårt att avgöra om det är ventiltick eller spridarna. Bilen har gått 17000 mil. Den andra bilen jag testade hade gått 22000 med renoverad topp vid 17000 mil pga kamremsbrott. Den gick mycket tystare utan märkbart tickande. Spridarna borde väl vara samma på samma modell och år?
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]