Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skyrazer
Uppdatering 9/7
Byte av CEM-modulen redde upp situationen. Var aldrig fel på själva parkeringshjälpen.

-------------------

Så hände det till slut, efter 13 månader av 100% problemfrihet så kom första felmeddelandet upp.
Parkeringshjälp Tillfälligt ej tillgängligt
1.jpg
1.jpg (33.55 KiB) Visad 7144 gånger
Problemet var ju naturligtvis bara att det inte var "tillfälligt". Trotts omstart och en natt mellan så kommer meddelandet upp och funktionen är avstängd.
Inte nog med att vanan att förlita sig på systemet är stort, det betyder ju att backvarnaren är ur funktion, att BLIS är ur funktion, att RCW är ur funktion, att CTA är ur funktion och att parkeringsassistenten är ur funktion. Många saker som förlitar sig på PDC idag.

Felmeddelandet kommer och går med korta, oregelbundna, intervaller vilket får mig att tro på glappkontakt någonstans.

Naturligtvis i semestertid vilket betyder att verkstaden först har tid om 2 veckor :-(

Någon som känner igen felet? Hittade inget vettigt om detta här på forumet vid sökning...
Senast redigerad av 1 skyrazer, redigerad totalt 0 gånger.
av Xanthopteryx
Börja med att testa backsensorerna - reagerar alla lika? Ta en pinne och håll framför var och en. Se om någon beter sig suspekt.
Märker du skillnad på morgonen (kallare ute) mot kvällen (varmare ute)?
Står det mer info i centerdisplayen?
Användarvisningsbild
av skyrazer
Xanthopteryx skrev:Börja med att testa backsensorerna - reagerar alla lika? Ta en pinne och håll framför var och en. Se om någon beter sig suspekt.
Märker du skillnad på morgonen (kallare ute) mot kvällen (varmare ute)?
Står det mer info i centerdisplayen?
Nopp, hela systemet är totalt utslaget, ingen reaktion varken fram eller bak på någon sensor.

Det kändes som att det var värre igår när den stått i solen hela dagen än i morse när den var sval efter natten, nu kom inte det meddelandet upp på displayen framför mig utan bara i centrumdisplayen (om än flimrande, skall kolla i eftermiddag igen när den stått ute i värmen.) Funkade direkt i morse när jag rullade ut från parkeringen men felmeddelandet kom upp igen efter någon kilometer.

Igår kom upp i centrumdisplayen och förarinstrumentet, i morse var det enbart i centrum och "knappen" för systemet flimrade mellan grå och grön ungefär som en glappkontakt varpå meddelandet om att det var ur funktion kom och gick i ungefär samma takt när man kollade sidan med alla säkerhetsfunktioner av och på.
av Xanthopteryx
När det funkar, testa sensorerna då. Kan ju vara en som ger konstiga värden och det blir värre när det blir varmt. Glapp kan ju vara både i sladdar såväl som i själva sensorn.
Användarvisningsbild
av skyrazer
skyrazer skrev:Jag testar detta på lunchen!
Då vart vi ute och testade.
Resultatet syns i filmen här:
https://youtu.be/BUVsnzfrS2c

Jag hann knappt starta bilen innan felmeddelandet kom upp (enbart i centrumdisplayen denna gång). Som synes så flimrar knappen med ojämn intervall.

Min kollega gick runt bilen med ca 10-15cm avstånd utan reaktion på någon sensor alls.
Användarvisningsbild
av skyrazer
Då vart bilen ute och rullande igen.
Resultatet blev ett byte av CEM-modulen, den var defekt tydligen (hjälpte inte att nolla den och ladda in ny programvara utan det var till och med hårdvarufel).
Totalt hittades 30 felkoder på alla möjliga saker, var nog mera slumpen att jag inte hittade fel kundupplevda fel än jag gjorde.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]