Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Om den ändå inte syns skulle jag reklamera det mot verkstad. Peka på instruktionsboken och säga att: Det står att det skall finnas. Fixa.
av AndS
Står inget inget i manualen att den ska finnas för 8" och manuell, däremot med automat. ;-)
av AndS
Så det är inte speciellt logiskt för med automat har 99% ingen nytta av varvräknare, åtminstone inte jag utan kan avvara den. :-)
av Darko86
Fel tråd kanske men jag testar. Blev med V90 nyligen och är extremt nöjd, men har tyvärr bara 8" displayen. När jag kollar på tillbehör på Volvos hemsida finns 12" som tillbehör för ca 7000kr. Betyder det att man kan köpa uppgradering till 12" displayen eller ? Någon som har forskat i detta? Tacksam för alla tankar/svar..
Användarvisningsbild
av fjohan82
Darko86 skrev: ons 04 jul 2018, 22:41 Fel tråd kanske men jag testar. Blev med V90 nyligen och är extremt nöjd, men har tyvärr bara 8" displayen. När jag kollar på tillbehör på Volvos hemsida finns 12" som tillbehör för ca 7000kr. Betyder det att man kan köpa uppgradering till 12" displayen eller ? Någon som har forskat i detta? Tacksam för alla tankar/svar..
Nu vet jag inte vilken motor och årsmodell du har, men det ska fungera att uppgradera:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic

Uppgradera “Adaptiv Digital Display” med en 12,3" aktiv TFT-skärm (Thin Film Transistor) för att få en större skärm än den standardmonterade 8" aktiva TFT-skärmen. Det kommer att förstärka bilens exklusiva utseende ytterligare och göra det ännu säkrare att köra, tack vare den tydliga informationen på skärmen.

12,3"-skärmen visar två stora mätare och information mellan dem.

Du har två art.nr i länken. Enklast är att kolla med din ÅF om ett mer exakt pris för denna operationen.
av Darko86
Stort tack för så snabbt svar! Snokat runt lite på nätet i Volvos tillbehörskatalog och hittade denna information. Att det endast är möjligt att uppgradera om man har sensus navigation. Förstår inte riktigt vad det har för betydelse? Jag tänker att man behöver byta displayen? Någon som har erfarenhet av bägge displayerna och kan ge tips och tankar om det är värt 7000-8000 kr för en uppgradering, om det nu är möjligt.
Bilagor
E47BAE8A-31D2-41AA-B95E-37527B6688DF.png
E47BAE8A-31D2-41AA-B95E-37527B6688DF.png (943.98 KiB) Visad 1882 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
Darko86 skrev: tor 05 jul 2018, 00:05 Stort tack för så snabbt svar! Snokat runt lite på nätet i Volvos tillbehörskatalog och hittade denna information. Att det endast är möjligt att uppgradera om man har sensus navigation. Förstår inte riktigt vad det har för betydelse? Jag tänker att man behöver byta displayen? Någon som har erfarenhet av bägge displayerna och kan ge tips och tankar om det är värt 7000-8000 kr för en uppgradering, om det nu är möjligt.
Antar att det handlar om att man har navigatorn på skärmen, mellan hastighet- och varvräknare.
Jag hittar dock inget måste på Bilias hemsida.

Uppgraderingen gör det möjligt att få “Navigation Advanced” att visas på 12.3"-skärmen, vilket inte är möjligt med 8"-skärm. Kartan visas grafiskt mellan mätarna, vilket gör det lättare att följa instruktionerna och att hitta rätt väg. “Navigation Advanced” visar en utzoomad vy när man kör rakt fram och zoomar in när man närmar sig en korsning, samtidigt som den talar om vilken fil man ska köra i.

Det verkar landa på ca 15´ för både den större displayen och Sensus navi:
https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... avigation/
av agb007
fjohan82 skrev: tis 03 jul 2018, 19:09
Xanthopteryx skrev: tis 03 jul 2018, 18:47 Enligt manualen så har du varvtalsräknare till vänster, ovanför "Kvar till tom tank"

https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 2018-17w46
"Beror på valt körläge."

Antar att man behöver något tillbehör för att få fram det, dvs man behöver speca en 90-bil på ett speciellt sätt för att se "allt" (varvtal, temp etc).
Nä, körläge handlar mer om comfort, eco och dynamic (de man väljer via rullen)
Antagligen så att varvräknaren visa i dynamic

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]