Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MaHe
Pinsamt problem!

Min kära fru har tappat bort båda(!) nycklarna till vår V70 D5 AWD -09. Den sista åkte ner i toaletten och försvann, ja det är sant... Jag är inte mäkta glad över detta kan jag säga.

Men nu till problemet; hur får jag på tändningen utan att ha en nyckel som är kodad till bilen? Jag vill få av rattlåset för att kunna antingen bogsera, eller köra upp på trailer för att komma till närmsta volvoverkstad som kan koda nyckeln. Jag har beställt och fått en nyckel som väntar där, jag har även fått "huvudnyckeln" av dem så att jag kommer in i bilen. Men, som sagt, hur gör jag för att få på tändningen och därmed kunna få bort rattlåset?

Tacksam för tips!

//en bitter och sur man
Användarvisningsbild
av Steffe3
Det är väl lite av grejen med rattlås/kodade nycklar, att det inte ska gå att låsa upp rattlåset/starta.

Det går att vrida ratten ändå, med mycket våld, och med risk att skada delar. Får antingen vara stark själv, eller ta hjälp av någon extra. Men det är inte speciellt rekommenderat förutom i nödfall.
av Malmstroem
Som sagt -- ring bärgare. Gärna innan du försökt själv och skadat något dyrt. ;-)

Finns mig veterligt ingen annan enkel lösning. Volvo assistans borde också fungera.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om inget annat så lär man sig av detta att om en nyckel av två försvinner, skaffa en ersättare till den.
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]