Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
m2c skrev:Om jag var du skulle jag börja med att läsa ut felkoder med autocom/delphi eller vida. Bägge finns billiga på aliexpress. Delphi är lättast att installera. Det finns också folk på detta forum som hjälper till med felkodsläsning för typ en vetelängd.

Om inga felkoder finns, så blir det till att gå in i datalistorna och kolla givarna. (Finns i delphi om man klickar på symbolen med en verkstadslyft, där kan man sedan gå in i AC och välja datalistor) kolla så alla givare visar rimliga värden. Dvs inte utetemperatur -40 eller något. Har för mig att det finns ett värde för om den ska slå igång AC pumpen också. Funkar allt detta så får du dra ur sladden och mäta på ac pumpen om bilen skickar ström till magneten när ACn ska vara aktiv. Magneten kan ju ha gått sönder, alternativt dålig jordning.
Funkar autocom/delphi lika bra som vida till VOLVO? Menar, allt som går att läsa med vida går det att läsa med autocom/delphi?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av m2c
Det finns säkert saker som är bättre på Vida, det är ju ändå Volvos egna program. Men jag har aldrig saknat något i Delphi. Man kan läsa av alla enheter för felkoder. Man kan också läsa livedata. Alltså vad givarna visar för tillfället tillexempel från de flesta (alla?) enheter. Den stora skillnaden är att Vida kan ladda nya programvaror, men för det krävs ju abbonemang.

Jag har både Delphi och Vida. Men jag använder bara Delphi av den anledningen att jag hittils inte saknat någon funktion där, och är van den. Dock har jag för mig att man kan se reservdelskatalogen i Vida, och få rätt artikelnummer för just din bil. Något som är bra om man ska beställa delar på t.ex ebay eller olika sidor. Just den funktionen har jag dock inte provat.
Användarvisningsbild
av GLIZ
MickeM skrev:Ajdå.
Då hade du annat fel från början.
+1mm börjar dom spöka. Först vid värme/varm motor.

AC-kopplingen får inte smygdra!!!
Då har du för dåligt spel. Du bränner den kopplingen ganska snabbt.

Visst kan du bygla lågtrycksvakten och se om den slår till, (= kylmediebrist) och även tvångsköra magnetkopplingen från reläplatsen. (Trasigt relä, magnetspole eller kontaktproblem)
Men annars är felkoder ett naturligt nästa steg nu.
Va inne på verkstad för några månader sedan och läste felkoder och släckte felkoder. Då fanns inget om ac:n som visade sig. Däremot såg Ulf att en tändspole hade varit fel på och att kontakten till farthållaren på kopplingen va trasig. Den är fixad nu.

Användarvisningsbild
av GLIZ
Bryggat reläet, det blixtrar lite men mer händer inte. Det knäppte till lite borta vid pumpen första gången, mycket litet knäppljud. Inte som man skulle kunna fövänta sig av en solenoid. Solenoiden kass tro?

Användarvisningsbild
av GLIZ
m2c skrev:Vilket relä byglade du?
Menar du lågtrycksvakten?
Reläet uppe i säkrinslådan.

av MickeM
Du byglade reläet till magnetkopplingen antar jag..?
(Inkommande spänning till utgående)
På standardreläer heter det pos30 och pos87, men detta kan vara annan standard/märkning.

Då skulle den ha slagit till även med tomt AC system tror jag.

Lågtrycksvakten bryter knappast EFTER reläet, utan styrströmmen till reläet.
(Eller ger signal till CCM)

Det blir ett ganska tydligt "Klick" när kopplingen slår till, och ett klick igen när den släpper.
Det syns väl också om man tittar på den. (medhjälpare krävs)

Visst fanns det spänning på "30 anslutningen" vid reläet?
Användarvisningsbild
av GLIZ
MickeM skrev:Du byglade reläet till magnetkopplingen antar jag..?
(Inkommande spänning till utgående)
På standardreläer heter det pos30 och pos87, men detta kan vara annan standard/märkning.

Då skulle den ha slagit till även med tomt AC system tror jag.

Lågtrycksvakten bryter knappast EFTER reläet, utan styrströmmen till reläet.
(Eller ger signal till CCM)

Det blir ett ganska tydligt "Klick" när kopplingen slår till, och ett klick igen när den släpper.
Det syns väl också om man tittar på den. (medhjälpare krävs)

Visst fanns det spänning på "30 anslutningen" vid reläet?
Kollade inte nivån på spänningen men det blixtrade lite. På originalreläet är det numrerat 1-5. Bryggade 3 & 5 som släpper förbi strömen till pumpen 1 & 2 är stysspänning på pol 4 är blind.

av MickeM
Då är det bara att titta och se om den slår till.
Du borde höra, men nu har du ju väldigt litet spel....

Med motor igång ska den snurra med också.

Kör inte kompressorn länge.
Användarvisningsbild
av GLIZ
MickeM skrev:Då är det bara att titta och se om den slår till.
Du borde höra, men nu har du ju väldigt litet spel....

Med motor igång ska den snurra med också.

Kör inte kompressorn länge.
Fick assistans av grannen. Den snurrar när man bryggar. Reläet trasigt eller lågt tryck då om jag försått rätt?

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]