Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj! Har en v70 från 05 som jag har haft J-spec coils på tidigare, tröttnade på de stötiga då det är familjebilen men ville ändå behålla lite stuk. Så köpte hem nya Sachs dämpare samt sänkningsats från vparts, 55/40.

Slängde på de nya samtidigt som vi bytte drivaxel.

Var ute o provkörde o märkte att om jag åker över något gupp i vägen eller någon ojämnhet så smäller de o knakar. Vet inte vart de kommer ifrån men de låter som att dämparna slår igenom eller något, de uppkom nu när jag bytte till dem nya grejerna. Är de någon som har haft samma problem som mig? Vet inte vad jag ska göra, fjädrarna sitter fast och allt är monterat korrekt.

Är f.ö 18" lågprofildäck också

Hjälp!
Hur mår övre fjädersäte?
Är dom dåliga så blir det värre med friska dämpare.
Då orkar dom inte hålla, så övre brickan och nedre mothållet slår emot.
Dom ska bara vara ändläge för gummibussningen i fjädersätet och aldrig "slå" emot.
Marlboroman skrev: sön 01 jul 2018, 10:42 Hur ser länkarmsbnussningarna ut? Dem tycker inte om rejäla sänkningar och har dem separerat så blir det oljud.
Alla bussningar ser bra ut, var rätt friskt där inne faktiskt trots att bilen gått 28500!
Bilen har ju varit sänkt i ungefär 10 månader då jag åkt på coils osv men tröttnade på de stötiga o studsiga.
MickeM skrev: sön 01 jul 2018, 11:34 Hur mår övre fjädersäte?
Är dom dåliga så blir det värre med friska dämpare.
Då orkar dom inte hålla, så övre brickan och nedre mothållet slår emot.
Dom ska bara vara ändläge för gummibussningen i fjädersätet och aldrig "slå" emot.
Nytt på båda sidor i samband med byte, kollade efter sprickor o fann inga! Nytt o fräsht!
dongan skrev: sön 01 jul 2018, 11:07 Är det original dämpare? Dom är ju inte avsedda för sänkfjädrar. Så är ju inte konstigt om det slår igenom. Synd på nya dämpare.
Är original, vad jag har läst ska de inte spela så stor roll. Men kan ju självklart vara fel. Sitter inge genomslagsgummi på stötdämparna kom jag på här nu. För de ska väl sitta på metallstången som går upp o man skruvar på muttern va?

Hej. Nu har jag haft tillfälle att göra […]

Stefans 968

Startmotorn har visat lite tecken på slitage[…]

Har bromsskivor från Brembo på bå[…]

Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]